DRESSYRTRÄNINGEN FÖR ULLA

Sist jobbade vi mycket med spårning och mitt bäcken, båda var MYCKET bättre idag. Så vi kikade vidare på formning utav hästen. Palle böjer ju lätt halsen men vi vill att också kroppen ska gå på böjt spår. Vilket är mycket svårt för oss, däremot så går han som på räls när vi hittar det och det är extremt lösgörande för honom när vi väl rider ett böjt spår så som man ska rida ett böjt spår. 
 
Så detta är ingen flashig dressyrfilm utan här försöker vi bara nå denna formningen med kroppen, ibland hittar vi den ett steg och ibland något varv. Vi la in mycket pauser såklart, detta är mycket jobbigt för Palle som måste aktivera sitt inre bakben på ett helt annat sätt. Så jag ska öva vidare på att hitta detta och måste då också tänka på att INTE ta i inre tygel för då bromsar jag inre bak. 
 
När detta blir mer befäst så tror jag att man kommer kunna rida fram riktigt mycket trav eftersom han blir så lösgjord utav det. Så det är riktigt roligt men det kommer nog ta sin lilla tid. Dels för att jag vill ta lite i taget men också för att våran ridbana inte riktigt ger samma förutsättningar för att träna på det. Är iallafall jättenöjd med träningen, Palle var underbar som vanligt och jag känner inte att jag hade kunnat göra bättre i dagsläget :)
 

Kommentera här: