EN HAND SOM MÖTER UPP MUNNEN

För att jag ska få bästa möjliga känsla men också kommunikation med Palle så är det väldigt viktigt att min hand är uppe eftersom att Palle går ganska högt med huvudet just vid hoppning. Att sitta och pressa ner handen eller bara ha den ganska lågt bidrar ibland till en mycket sämre känsla. Att höja handen så att den hänger med honom upp gör honom mer tillfreds eftersom att det inte finns något "pressar" ner hans huvud och dessutom känns det som hela vi som ekipgae blir mer "påväg" och kommunikationen sker enklare. 
 
 
Som liten får man ju lära sig att hålla en låg han vilket givetvis inte är fel men det har också gjort att det är lite för inpräntat vilket gjort att jag suttit och hoppat med en ganska låg hand när det i själva verket hjälper så mycket att ta upp den lite och hamna i samma nivå som munnen är i. Att höja handen är något som tränare på senare år varit på mig om för att då mer få en en känsla av att man följer med hästen precis och inte jobbar neråt med handen vilket bara leder till tjaffs och en lite slö hand som inte är så flexibel, i mitt fall då. 
 
Genom att ta upp handen så hänger jag med mer, jag kan känna hans sug i min hand och allt blir plötsligt väldigt mycket enklare även om jag måste påminna mig själv om att nu är det hoppning och då måste jag tänka extra noga på att ha en buren hand och det gör inget om det känns som att den är högt upp för i själva verket är den helt perfekt, iallafall för mig och min häst. För det gäller att påminna sig själv så att man inte fastnar i det gamla och har handen liggandes på mankammen (typ)..
 
Så i anridningarna ska handen alltid vara upp men innan hästen eller Palle hoppar så lägger jag alltid ner handen. 
 
Steget innan/precis innan så lägger jag alltid ner handen för att ge hästen spelrum och sedan fram med handen under hoppet. Just eftergift under själva hoppet är något som kan bli bättre.

En väldigt enkel och "liten" grej för det är centimetrar det rör sig om men det är ju de små sakerna som gör det som man brukar säga ;) 
 

Kommentarer:


Anonym:

När ska du debutera 130?

Svar: När jag vill och när det känns bra :) Hoppas på att det blir i höst.
Ellen

skriven


Kommentera här: