GÅRDAGENS RIDPASS PÅ DODO

Tänkte berätta lite om gårdagens ridpass på Dodo. Uppläggsmässigt så känner jag att gårdagens ridpass på honom var ganska bra. Först uppvärming + lite lösgörande, sedan några språng och sedan lösgörande arbete igen. 
 
Genom att hoppa ett par språng så befäster vi hoppningen. Genom att upprepa det flera gånger så kommer det komma mer trygghet. Så jag tycker att det för tillfället passar ganska bra att hålla det enkelt och göra det normalt att vi bara tar ett par språng. Kanske variera lite mellan en kombination eller bara ett vanligt hinder på långsidan och sedan kanske ett på diagonalen. Men ja, fokus på enkelt och befästande känner jag.
 
Igår jobbade jag mer med att forma honom i sidorna för att få honom mer lösgjord och det var väldigt jobbigt tyckte han. Testade på lite öppna i skritt och det gjorde han faktiskt ganska bra och sedan jobb med att hitta lite formning i sidan på svagt böjt spår i trav och galopp. Han kämpade på bra och jag tycker att det syns på bilderna att han är lite mer ihop och lite mer på bakbenen än han varit förut, duktig!
 
Det härliga med Dodo är (och det är nog tack vare hans duktiga ägare) att han är så himla känslig på ett bra sätt. Jag behöver bara lägga an skänkeln lite när jag ska forma, ibland tror jag knappt att de som står på backen ser det men man ser det på Dodo som säger att han inte alls vill men sedan försöker han ändå och blir bara finare och finare. 
 

Kommentarer:


Amanda & ridtravaren Lilleman:

Kul att går framåt! hur länge har han varit ridhäst?

Svar: Han reds in som treåring (tror jag) men är inte mycket utbildad, han är sex år nu :)
Ellen

skriven


Kommentera här: