MINA TANKAR OM FRAMRIDNING TILL TÄVLING

Va kul att jag faktiskt fick några önskemål på ämnen att skriva om, ett utav dem var upplägg på framridning till tävling så jag tänkte att vi kunde beta av det. Alla tycker vi olika men detta är mina åsikter och tankar om det hela.
 
Jag kan väl börja med att säga att tränar det gör man hemma. Framridning är till för att få hästen varm och redo för dagens uppgift. Hur snabbt, eller på vilket sätt man bör rida för att just få sin egen häst att bli redo för att prestera inne på banan är väldigt inviduellt och det kräver många tävlingar innan man har en bra koll på det och även då kan det vara svårt vissa gånger eftersom att en häst är en levande varelse och det kan vara olika från gång till gång.
 
Om vi går tillbaka till tanken att man tränar hemma så menar jag att till exempel att aldrig börjar traggla nytt på en framridning utan den dagen gör vi det vi kan och är säkra på för att få självförtroende och en bra känsla. 
 
Som jag sa innan är sättet man lägger upp framridningen på anpassad efter sin häst, och alla hästar är olika = väldigt olika framridningar. Om vi tar Dolly som exempel, hon vill gärna ha en lång framskrittning och kika lite på området. Sedan ridning i skritt, trav, galopp där jag gör många övergångar och sedan rider vi över hinderna på framhoppningen, kanske fem-sex språng eller något och sedan går vi in på banan. Så funkar hon bäst nu men om ett halvår kanske hon behöver ett annat upplägg, för det kan ju förändras med tiden. 
 
Sen tycker jag att många har en liten hybris på att de MÅSTE hoppa en maxad oxer innan de ska in på banan, sådant har jag aldrig brytt mig om och på Palle brukar jag i princip aldrig hoppa en maxad 120-oxer på framridningen utan jag kanske nöjer mig med ett räcke på 120 och en oxer på 110 just för att jag tycker att det är svårt ibland att rida bra på framridningen som ofta kan vara lite trånga, mycket hästar och liknande, men genom att göra på det viset så kan jag känna mig tryggare vilket också smittar av sig på hästen. 
 
Superfin bild som Jenna tog på mig och Dolly i Eksjö. Hon fotade alla ekipage och bilderna hittar ni HÄR.

Kommentarer:


Vanessa:

Bra inlägg! Det är alltfår ofta man stöter på ryttare på framridningen som ska börja rida lektion och träna på något de inte har inövat sedan innan. Är man inte tillräckligt förberedd för den klass man ska starta och försöka få till det på framridningen bör man nog inte starta den klassen. Min häst vill också skrittas fram länge och kika på området innan vi börjar värma upp :)

skriven


Vanessa:

Bra inlägg! Det är alltfår ofta man stöter på ryttare på framridningen som ska börja rida lektion och träna på något de inte har inövat sedan innan. Är man inte tillräckligt förberedd för den klass man ska starta och försöka få till det på framridningen bör man nog inte starta den klassen. Min häst vill också skrittas fram länge och kika på området innan vi börjar värma upp :)

Svar: Tack :D Håller med!
Ellen

skriven


Tuva Björnwall:

Bra inlägg!!

Svar: Tack :D
Ellen

skriven


Elin:

Jättebra tänk du har tycker jag! Och roligt att du skrev inlägget jag var sugen på att läsa :D

Svar: Tack så mycket för tipset :D
Ellen

skriven


Kommentera här: