VEM AVLAR FÖR HOBBYRYTTAREN?

Hejsan! Imorgon åker jag, Zacke och Julia & Jonas till Skara Sommarland där vi ska vara över helgen. Så denna dag har gått åt till att packa, handla lite grejer som ska med och fixa med sådant. Det ska bli jätteroligt även om jag är världens största fegis, haha. Ska försöka fixa i ordning något tidsinställt inlägg så att det inte blir för tomt här i helgen även om det såklart kommer attt bjudas på lite live-uppdatering också. 
 
Innan jag far in mot stan för att tillbringa kvällen hos Zacke så ska jag åka och rida Diva. Vi har jobbat mycket med bommar nu det senaste, jag får se lite vad jag och hennes ägare känner idag. Om vi fortsätter på det spåret eller om vi ska hoppa lite mer ordentligt idag. Vi tar det som det kommer. Hon har det senaste blivit ännu starkare och sätter sig jättefint på galoppfattningarna från skritt, jag tror inte det tar lång tid innan hon orkar galoppera så fler steg. 
 
Under tiden jag packat har jag slöläst lite på ridsports hemsida och diskussionen om sporthästavel är åter igen på tapeten. Ni kan läsa ridsports artikel HÄÄR. Påminner mig om en krönikan "Vem avlar för hobbyryttaren?" som hade en liknande tanke. Kort och gott håller jag med om att det blir fler och fler hästar med mycket nerv och som är svåra för amtörryttaren att hantera och jag tycker att det är synd. Samtidigt gör man också ett val som ryttare när man väljer en sådan häst, kanske för att man känner att en "vanlig" häst inte räcker till om man vill ta sig uppåt i klasserna i dagens tävlingssverige. Ett komplext ämne, rent spontat vad känner ni? 
 
Jag är åtminstone glad över att jag har en "vanlig" häst, eller kanske snarare en på miljonen, tycker jag. En häst som jag faktiskt kan göra allt med, lasta själv, rida ut på med och utan sällskap, tävla på MSV nivå i både hoppning om dressyr, om jag vill, och jag kan ha detdär lite stereotypiska ponnyryttarebuset också. Det bästa av två världar skulle jag säga. 
 

Kommentarer:


Ida:

Jag är en sån som vill och kommer avla för hobbyryttare! Många är de hästar som har kapacitet för 120 i hoppningen och LA i dressyren så varför inte få ut fler av dessa hästar till människor som vill ha lite mindre nerv men ändå en häst som man kan visa upp på banan.. Det är iallafall min plan i framtiden, sen får man ju såklart se vad som händer och sker på hästfronten osv..

skriven


Amanda & ridtravaren Lilleman:

Härlig häst du verkar ha. Jag tror och hoppas att min kommer vara en sådan sort också :) Där man liksom får och kan ha allt ifrån alla världar.

Svar: Ja han är bäst❤ precis :)
Ellen

skriven


Kommentera här: