JAG & PALLE

Här kommer nästa gäng med bilder från när jag red Palle i fredags. 
 
 
Palle vill helst gå med huvudet rätt opp, eller kort & hög i halsen som är en annan favorit. Speciellt nu när han har vilat så mycket och både behöver bli av med energi samt stärkas & lösgöras mer. Lägg till lite framåtdriv och det blir riktigt svårt att rida ut halsen när du hela tiden måste bromsa. Självklart bromsar jag med kroppen först, dock räcker inte det på ett fält (hehe) utan jag måste ta med tygeln också. Det gör Palle ännu kortare i halsen.
 
Jag försöker dock att ha lite is i magen och jag upprepar mina förhållningar gång på gång. Konsekvent. Jag är noga med att inte fastna med handen i bromsläge utan hela tiden bjud hästen fram till bettet efter förhållningen. Jag sitter kvar med min kropp och RIDER den samling & tempo jag vill ha honom i men släpper handen direkt efter förhållningen. Går han fram igen och lämnar min ram gör jag bara om & om & om tills han väntar hos mig. 
 
En annan grej jag gör är att rida in honom i samlande rörelser, som öppna till exempel. Då är det så praktiskt att jag inte ens behöver använda min hand utan jag rider in honom i ett samlande arbete i stället. Mycket lösgörande!
 
Och egentligen handlar inte detta om halsen i sig utan att han låser sin rygg när han går på detta vis. Så varje gång jag bjuder honom fram till bettet bjuder jag hela bågen från bakbenen fram till bettet. För att riktigt stärka honom och låta han använda sin kropp på ett sätt som är nyttigt för honom. 


Kommentarer:


NORRSKEN EMMA:

så fina bilder på er =)

Svar: Tack :)
Ellen

skriven


Kommentera här: