HÄSTENS UTBILDNING

Jag fick nyligen en kommentar som löd:
 
Jag är ju varken ridlärare eller tränare. Jag har heller ingen livslång erfarenhet av utbildning men jag kan nog knåpa ihop några tankar om detta ämne ändå.
 
I ren allmänhet så är det ju att så att bara för att hästen är sju år (t.ex.) så pang på rödbetan så ska den kunna göra piruetter utan det förbereds under flera år innan. Bara att rida hästen på en volt och samla upp den några steg skulle jag säga är begynnelsen till en piruett. Sedan arbetar man stegvis mot slutresultatet i takt med att hästen stärker sig & blir mer lösgjord.
 
MEN, nu är det ju inte så att jag sitter och gör piruetter hemma. Om vi till exempel tittar på galoppombyten så kan finns det ju lite olika definitioner utav det... Men ska man kunna göra riktiga & rena galoppombyten på hjälpen så bör hästen först vara i god balans, arbeta korrekt genom kroppen & ha en viss styrka för att kunna ge den bra förutsättningar för ett bra galoppombyte (inte att kasta om hästen i en sväng). Att sedan ge byteshjälpen brukar falla sig ganska naturligt för de hästar jag har jobbat med, ibland kan man ta hjälp utav ett lite längre spö för att förtydliga men det är viktigt att hästen inte blir stressad utav det. 
 
Så sammanfattningsvis förbereder man saker steg för steg, allt enligt ett system. Men annars när jag befäster nya saker så tänker jag bara på att göra det så enkelt som möjligt, och hästen behöver inte göra rätt för att jag ska berömma, det räcker att den tänker rätt och kanske kliver lite åt sidan när man börjar med skänkelvikning t.ex, då får den beröm direkt! Men innan man börjar med skänkelvikning skulle jag säga att det till exempel är en förutsättning att hästen flyttar undan för tryck på backen. Det kan också vara till stor hjälp att ibland ta hjälp utav någon från backen. Diva till exempel, hennes ägare lärde henne både sluta & öppna från backen. Sedan satt jag på och gav hjälperna medans hon också gav samma kommando från backen. Det kan vara ett sätt😊
 
Så när jag utbildar hästar så tänker jag på att förebereda & berömma! Och olika sätt passar olika hästar. Men man får inte vara rädd att testa nya sätt eller att våga prova, tycker jag. Vad kan hända? Att hästen fortsätter att springa rakt fram istället för åt sidan eller att den byter orent. Det är ju inte hela världen precis😉 
Jag & Dodo igår.

Kommentarer:


Annie:

Kloka tankar! :)

Svar: Tack :)
Ellen

skriven


Kommentera här: