PALLES STAM

 
Palles morfar Palermo 661. 
 
Palermo var en dressyrhäst och han tävlades upp till svår dressyr. Såhär står det på Blup.se: "Mycket god brukstyp med lång hals och med naturlig resning, djup välliggande bog med bra sadelläge. Välbenad med korta skenor. Mycket god skritt, utmärkt trav. Med takt och framåt gripning. Poäng :88888=40 (4 år)." Enligt internet ska ha han ha varit 162 cm hög, men mycket annat vet jag inte om honom. Någon som läser här som kanske vet mer? Berätta gärna isåfall!
 
Palles mamma Paloma tävlades upp till svår hoppning. Det ska ha varit ett sto med mycket attityd. Hon efterlämnade sig även en yngre helsyster till Palle som i sin tur har startat 140-hoppning (hittills).
 
Pappa Heartbeat.
 
Heartbeat, välkända sonen till legendariska Heartbreaker! Lite kort om Heartbeats prestationer: "Heartbeat blev segerhingst i Herning 2006. 2005 vann både hoppningen i 30-dagars-testet på Vilhelmsborg och det danska 4-årschampionatet i hoppning. Placeringar i internationell 1.50-hoppning. Har lämnat 4 godkända söner."
 
Min Palle har ju helt klart gångarter utöver den vanliga standard-hopphästen och har nog egentligen kanske förmågan/kapaciteten att tävlas på en högre nivå i dressyren än i hoppningen, tror jag. Med dressyrblod som morfar och sedan Heartbeat som pappa så är det ju kanske inte så konstigt att det blivit så. Jag tycker att Heartbeat rör sig riktigt fint!
 
Min Palle, eller Heart Paal som han heter.
 
Palle är ju ganska liten ca 160, mindre än både mamma, pappa & morfar. Han har hög ridbarhet, snygg & korrekt exteriör enligt mig. Mycket karaktär och en riktig fighter. Stora gångarter för sin storlek och ett härligt register. Försiktig men också modig på hinder, spänstig, bra frambensteknik men lite "knipig" bak. Han har en minst sagt färgsprakande personlighet, jag undrar vem det brås på, hehe. 

Kommentera här: