GÅRDAGENS RIDPASS - DODO (film)

Här kommer filmen från gårdagens ridpass på Dodo!
 
Igår hoppade vi studs, första gången för honom med så många i rad. Dodo har utvecklats mycket och det genom att jag ridit dressyr/markarbete och sedan hoppat mycket serier i olika former & varianter där jag kommer in i trav. Då har vi balans och han kan få bra förutsättningar till att hoppa. Och självklart utvecklas han även genom hans ägare som verkligen är superduktiga med hästar, Dodo är så himla lyhörd och välskolad när det kommer till hjälperna.
 
Ofta (tyvärr) när jag ser andra ridtravare/travare som rids så går det i 500 kilometer i timmen med en häst som är i total obalans. Det är väldigt synd, följer man bara utbildningsskalan och lägger tid på grunderna så kan det bli väldigt mycket behagligare för både ryttare & häst. 
 
Efter studsen hoppade vi lite titthinder. Dodo är väldigt tittig faktiskt och när jag började hoppa honom var det väldigt kritiskt när man ändrade från kryss till räcke eller bara flyttade hindret lite, haha. Jag har inte lagt någon energi på att hoppa titthinder men nu börjar han bli mer mogen och är mycket säkrare & modigare överlag, så nu är det dags att lägga in det mer i den vardagliga träningen.
 
Jag är jättenöjd med gårdagens ridpass. Han är underbar!

Kommentera här: