MITT UPPLÄGG - DODO

 
Man kan säga att jag hoppade in Dodo sommaren/hösten 2016. Under vintern har det inte blivit några bommar eller hinder men jag har ridit honom en gång i veckan. Jobbat på grundridningen som har tagit STORA kliv framåt trots tidvis sämre underlag. Nu är det dock dags för bommar & hinder igen. Vi började med ett par vanliga travbommar i tisdags. Om ni missade det kan läsa mer om det ridpasset HÄÄR.
 
Jag har valt tre punkter jag kommer att fokusera på i vår, som jag tror kommer att göra susen! Nu är han har en bredare grundutbildning kan vi ta hjälp utav bommar & hinder för att stärka honom mer.
 
1. Bommar, bommar & bommar. Travbommar, galoppbommar, på rakt spår, på böjt spår...Ja, i alla möjliga olika varianter. Bommar är också ett bra sätt för att få honom ännu mer motiverad.
 
 
2. Studs. Dodo har bara hoppat studs en gång men det gjorde han verkligen bra. Så det måste jag göra oftare, dessutom kan det lätt vävas in bland bommarna.
 
3. Långa banor på (mycket) låg höjd. Skola honom ordentligt på olika banor. Lätta och okomplicerade banor. Låta honom komma lite nära och försöka rida dessa banor väl & i ett långsamt tempo. Hoppa i trav om vi tappar balansen och inte låta det rinna iväg. Noga, noga, noga. 
 
 

Kommentarer:


Erika :

Det låter som en riktigt bra planering! Hoppas det kommer gå bra för er :)

Svar: Tack :)
Ellen

skriven


Kommentera här: