BETTSNACK

 
Lite av allt gott som det bjöds på hos mormor & morfar❤ Mätt & nyklippt. Jag ska strax gå & lägga mig för imorgon blir det fullt upp. Först jobb och sedan ska tre hästar ridas. Palle, Diva & Dolly. De två sistnämnda står ju hos sina ägare och det tar alltid lite extra tid när man har en liten resa till hästen & tillbaka även om de är färdiga när jag kommer.
 
Men nu lite bettsnack. Ska testa att rida Palle på det nya bettet jag köpte imorgon. Alltid lika spännande, hehe. Beställde även bett-tejp för ett tag sedan men tyvärr har den beställningen gått jäkligt segt. Jag hoppas att det kommer snart för då hoppas jag kunna sätta på lite sådant på vissa bett för att skydda hans tänder. Palles kindtänder börjar nämligen långt ner och därför kan han till exempel inte ridas med tredelat bett då leden på bettet nuddar hans tand vid ett simpelt ledande tygeltag trots att bettet sitter lagom högt och är i rätt storlek. Därför rider jag honom oftast på tvådelade bett. För att minimera risken för slitage på tänderna vill jag linda vissa bett i denna speciella tjep för att skydda tänderna ännu mer. Gummibett har jag haft endel men Palle trivs bäst på tunga bett och tyvärr är de flesta gummibett väldigt lätta.
 
I genomsnitt har nog Palle bett i munnen 2-3 dagar i veckan. Jag rider honom mycket bettlöst! Annars är hans absoluta favoritbett detta nedan. Sprenger Flex Control. Ett tvådelat bett med gummiöverdrag över leden. Det perfekta mellantinget mellan ett rakt & ledat bett. Dock har han varit & "naggat" lite på detta bettet när han har varit taggad. Jag kan se små märken i det bredvid gummit så det skulle kännas bra att kunna linda de andra bettet med ett lite bredare gummifält så att det inte kan slita på tänderna och förhoppningsvis kanske det påminner honom lite om detta så att han kanske trivs nästan lika bra på de andra alternativen också. Allt för att kunna skydda & variera så mycket som möjligt. 

Kommentera här: