DODO (film)

Jag känner att jag måste visa er några klipp samt berätta lite mer om gårdagens ridpass på Dodo! Det var alltså denna övning nedan som vi körde igår. Sedan skuttade vi även över två små studs ett par gånger med. Men iallafall, jag har aldrig gjort något liknande med honom innan utan målet var bara att hitta balans & rytm. Skulle jag kunna hålla ett jämnt antal steg mellan varje bom i ett varv så skulle jag varit väldigt nöjd med det.
Det optimala för Dodo var 6 galoppsprång mellan varje bom. Det funkade från början att hålla jämna steg i båda varv runt volten. I hans lätta varv red vi sedan på 6 & 7 galoppsprång varannan gång. Riktigt bra. Ni kan höra hur jag räknar på filmen, hehe. Ibland är jag tyst en siffra, men jag glömmer inte att räkna med det steget ifall ni undrar😉 
 
Tycker verkligen att detta gick över förväntan. Lite kvalite på galoppen ger jag ifrån mig när vi ska göra saker som dessa annars blir det för svårt & jobbigt. Ofta blir det att jag bara sitter och trimmar på för att hela tiden få honom att ge lite till & lite till. Vid denna övning får jag backa hem lite och hitta ett läge i galoppen där han orkar att rulla på och det är då man märker hur "lätt" det plötsligt blivit. Nu är det ju långt ifrån perfekt men detta hade aldrig gått för ett halvår sedan. Då hade vi jobbigt med att bara rida över en bom i hyffsad balans, hehe.
 
Både jag & Jenna var jättenöjda med honom. Han presterade så bra som han kan just nu och dessutom hade jag en riktigt fin känsla. Här är ett gäng klipp från gårdagens ridpass:

Kommentera här: