KVÄLLENS RIDPASS - PÄRLAN

Till att börja med, Olivia har verkligen gjort ett så bra jobb med Pärlan. Pärlan är så schysst på hinder och ställer verkligen upp. Det är en egenskap man ska vara rädd om och hade inte Olivia gjort ett så bra jobb som hon har gjort så hade hon inte alls haft kvar den förmågan. Speciellt eftersom att Pärlan också är ganska känslig, hon är rädd om benen och vill verkligen inte riva. Bra förmågor som gör det roligt att hoppa henne!
 
Här har ni några klipp från idag:
 
Visst hoppar hon fint? Jag tycker faktiskt att hon var för jäkla duktig idag. Sista språnget ligger på 115cm. Hon slank förbi det första gången, trodde först att hon tyckte att det var ett lite stort hinder på ett avstånd hon tyckte var lite tajt men på klippet i efterhand ser det mer ut som om hon bara blev lite överraskad. Strunt samma, jag höll ut avståndspunkten sista gången och ni ser ju att jag inte behöver kämpa för att få över henne. Det trodde jag inte heller, om jag misstänker att jag gått för långt så sänker jag alltid men jag var ganska säker på att hon skulle göra det perfekt om hon bara fick ett nytt försök, och jag hade rätt.
 
Dagens ridpass är ganska likt de tidigare filmerna ni har sett. Men vi har viljat låta henne ta några högre språng så att hon får in dem lite mer i kroppen. Det passar perfekt att presentera dem i serier som dessa, det ger henne bra förutsättningar att hoppa hindret så bra som möjligt och är dessutom bra styrketräning.
 
Utöver att rida igenom serien jobbar jag henne såklart endel i skritt, trav & galopp. Hon har ett fint språng i sig men behöver förbättra sitt markarbete ännu mer. Jag är noga med att hon ska gå fram för skänkeln, jag vill ha känslan att hon tar mig fram till hindret och inte att jag klämmer fram henne till hindret, men idag kändes det verkligen som att hon tog mig till hindret och inte tvärt om! Toppen.
 
Nästa gång tänker jag dock bygga upp en enkel liten bana att rulla runt lite på. Det ska bli spännande att se hur det känns! 

Kommentera här: