DAGENS RIDPASS - DOLLY

Dolly var jätteduktig idag. Vi jobbade massor med galopp - skritt - galopp - skritt, det är min favoritövning på henne och det har verkligen gjort underverk. Kolla bara på denna vänstergaloppen:
 
Precis i en avsaktning till skritt.

 
Det är nu svårt att tro att hon nästan inte ens kunde galoppera i vänster galopp när jag började att rida henne. Hon gick nästan bara i korsgalopp. Nu tycker jag att hon är riktigt fin att rida, det svåra är att hålla henne på en låg stressnivå. Blir hon lite stressad så försvinner verkligen ridbarheten direkt. Det gör tävlingsmomentet svårt med henne, man vet aldrig vilken Dolly man får sitta upp på.
 
 
Det genomsyrande arbetet på Dolly handlar om att få henne att bära mer bak. Hon har så lätt för att ösa på i bak och springa på bogarna. Så vi gör miljoner övergångar, för ett år sedan kunde jag bara drömma om att sakta av från galopp till skritt eller bara det att fatta galopp från skritt så det är roligt att vi nu har kommit så pass långt att vi kan använda många olika övningar & verktyg för att stärka henne ännu mer.
 
 
Förutom massor utav övergångar red vi lite över några travbommar också, då blev det lika jäktigt och hon liksom ramlade över dem litegrann. Men fortfarande helt okej. Jag är så nöjd med henne, hon har verkligen blivit duktig!

Kommentera här: