DAGENS RIDPASS - DODO

Film från dagens ridpass på Dodo:
 
Denna övning får Dodo att hoppa mer korrekt och det är den största anledningen till att jag gör denna övningen. Ni kan se att bakbenen är väldigt ojämna på bilden nedan och det är vanligt att man ser det när travare hoppar (enligt mig).
 
Jag vill att han ska våga kliva under med båda bakbenen, sätta sig & skjuta ifrån. Han har kommit så pass långt nu i sin utbildning att man kan utmana honom lite med kortare avstånd och så tar jag hjälp utav dessa "kryss-räcken" för att få honom att hoppa upp sig lite extra och jag fick ett himla fint resultat av övningen. Ni ser ju bara på bilden nedan, ett jämnt avstamp och han hoppar verkligen upp till mig genom ryggen på ett trevligt sätt. Alla språng blev inte så, men att några blev det är jättebra!
Så fina framben😍
 
Jag tror allt att det blir näst intill samma övning nästa gång jag rider honom. Han behöver få hoppa lite mer såhär nu så att han får stärka sig samt öva in tekniken ordentligt. Dessutom tycker han att det är himla roligt & jag också!
 
Psst! Förresten, i helgen var Dodo på PaynJump med sina ägarinnor. Och Dodo hoppade felfritt, hans debut!

Kommentarer:


Johanna:

Åhh,kan du inte rida min häst lite också? ;)

skriven


Ebba Carlström:

Han är så fin! Ska lägga övningen på minnet! :D

Svar: Visst är han! :)
Ellen

skriven


Kommentera här: