PALLES BETT

Dessa bett har använts mest under de senaste två åren på Palle. Rider bara Palle på raka & tvådelade bett eftersom att tredelat som jag red på förr inte gynnar hans mun. Faktum är att jag är lite orolig för den, Palles mun alltså. 
 
Palle kan vissa ridpass tugga på bettet vilket inte alls är bra för tänderna. Därför rider jag mer på gummibett samt använder bett-tejp för att göra slitaget på tänderna mindre även om det innebär mer friktion mot huden i munnen...
 
Jag har bokat in en tid hos tandläkaren så får hon titta och säga vad hon tycker. Jag är rädd för att det kan ha blivit sämre, känns skönt att vi ska kolla snart. 
 
Med dessa bett är han hursomhelst som lugnast i munnen och tar som bäst stöd. Känns verkligen som att vi har hittat "våra" bett och något som han gillar bättre än dessa tror jag inte existerar där ute😊
 
1. Sprenger Flex Control. Det bett som vi använder mest! Både till hoppning & dressyr.
 
2. Sprenger Novo Contact. Detta bett varierar vi med ibland, i dressyren.
 
3. Baby-pelham. Används ibland till uteritter och enstaka gånger hoppning.
 
4. Hackamore. Används till uteritter, jogging & dressyr.
 
5. Baucher-bett. Ibland rider vi dressyr på detta (tvådelat).

Kommentera här: