UTVÄRDERING, PEE WEE-BETT

Nu är det dags för en liten recension om Pee Wee-bettet som jag testade på både Palle & Dolly.  Som ni ser så är bettet lite annorlunda. Det är väldigt smalt. Det tar inte mycket plats i hästens mun och det ligger väldigt stilla. Svängen i bettet följer hästens mun väldigt fint.
 
Vi börjar med Palle. Han verkade tillfreds med att ha det i munnen men precis som jag misstänkte innan jag provade det så är det inte tillräckligt mycket massa/för smalt/skarpt för att han ska ta ordentligt med stöd på bettet i traven. I galoppen kändes det dock väldigt bra och överlag kändes det som ett väldigt bra bett att rida ut på för hans del. Det är ofta då som jag behöver dendär lilla extra kontrollen. Så nä, ingen wow-känsla men det funkade ändå bra och det är roligt att ha testat.
 
 
Och så har vi Dolly. Dolly rids till vardags på hackamore och ibland Nova-bett och det är väl egentligen bara det som funkar på henne. Jag har testat ganska många olika bett på henne och jag har egentligen gett upp, men eftersom att Pee Wee-bettet är så annorlunda mot det jag testat innan så kände jag mig tvungen att ändå testa det på Dolly också när jag ändå hade tag på ett. 
 
Blev positivt överraskad. Hon var inte bra (kommer fortsätta med hackamore) men det kan ha varit det bästa ridpasset som vi har haft på bett eller åtminstone ett av dem. Efter ett tag slappnade hon av och var tillfreds. Hon tog periodvis även ett lätt stöd på bettet vilket hon egentligen inte gör annars. 
 
 
Kan tänka mig att detta bett funkar fint i hoppning och på uteritter till en häst som har lätt för att ta stöd på bettet men som kanske kan bli något stark, förutsatt att hästen i fråga trivs med det i munnen. Eller för all del på en häst som har snålt med plats i munnen såklart. Har ni testat PeeWee-bettet? På vilken typ utav häst och vad tyckte den?

Kommentera här: