BETTAVLASTARE/BETTLYFTARE

Minns så väl när jag stod där hos hästtandläkaren med min dåvarande häst Corlito och funderade om jag verkligen skulle betala dedär 300-400 för en liten läderrem var effekt som jag kunde efterlikna genom att vika en vanlig "snokrem"...Men jag köpte den och det har jag verkligen inte ångrat. Använt den på jättemånga hästar. Så kul när man verkligen får använding av något!
 
Jag får faktiskt regelbunda frågor om vad det är för något och hur den fungerar. Kort sagt blir det lite "träns möter grimma". En bettlyftare fördelar trycket av bettet över hela nosryggen, lanerna och tungan. På så sätt minskar trycket av bettet i munnen. Dessutom ligger bettet ännu mer stilla & stabilt. Eftersom att mycket av trycket från bettet försvinner så är det inget jag rekommenderar för er som har svårt att få stopp på era hästar.
 
Använde den jämt på Corlito & Linus som var väldigt känsliga och kunde bli lite plockiga med bettet. Jag använde den de första månaderna jag red Ida-Holly också. Alla de tre har gått super på det. Även Melker rids just nu med samma utstyrsel (vilket även Diva gjorde när hon reds in) fast med en hemmagjord variant som funkar lika bra, även Dodo har alltid den utrustningen när vi åker iväg på Pay n Jump, vid det tillfället funkar det bäst på honom. 
 
Ett hett tips om ni har hästar som är känsliga eller "plockiga" i munnen, eller som kanske inte verkar vara riktigt tillfreds med bettet. Ibland behöver man inte byta bett hit eller dit utan detta kan vara ett alternativ, förusatt att inget annat är knasigt i hästens mun då såklart. 
 
Jag testade den faktiskt på Noppe idag, mest för skojs skull. Han funkade bra på det vilket jag trodde att han skulle göra. 

Kommentera här: