LUCKY ROVER - Vår berättelse

Fick ett litet önskemål att berätta mer om Lucky. En ponny jag hade. Jag vet egentligen inte så mycket om honom, men jag ska berätta det jag vet. Jag tror att nästan alla som någon gång såg denhär ponnyn i verkligheten kommer ihåg honom, så speciell var han. 
 
 
Lucky Rover som var hans fulla namn var enligt uppgift född 1991 (tror jag). Och importerades till Sverige någon gång under 90-talet. Han var en irländsk import, och precis som så många andra ponnys från Irland så var hans härstamning okänd. Jag har ingen aning om hans bakgrund på Irland eller vet inte ens mycket om hans år i Sverige, mycket kan jag bara spekulera i. 
 
Ett stall i Sverige importerade honom och tillsammans med ryttaren som köpte honom så red de flera Ponny SM i hoppning, kategori C. Jag har varit i kontakt med denhär tjejen. Som minns honom som het, knepig men underbar. Lucky såldes sedan på toppen av sin karriär till nästa tävlingsryttare. Av någon anledning slutade han att prestera, han triangelmärktes och skulle så småningom skickas till slakt. 
 
Bara dagar innan han skulle avlivas får Johanna (som nu äger Welsh Cob-hingsten Merry som jag tävlar) nys om detta av en otrolig slump och bestämmer sig för att rädda honom. Jag vet vem Johanna är då men känner henne inte. Hon har själv inte möjlighet att ha honom men min faster (som har Dolly) tar emot honom. Och det är också hos min faster som jag träffar Lucky för första gången. 
 
Lucky verkade frisk som en nötkärna men var stressad & mycket svårriden när han kom till min faster. Tunn & frusen. Min faster hade planen att han kunde vara promenadhäst hos dem men han var alldeles för svår för det och istället hamnade denna "problemponny" hemma hos 11-12 åriga jag, haha. Jag fick honom. 
 
Bland de första ridpassen hemma hos mig, våren 2007.
 
Han var extremt het. Stressad. Gick (typ) inte att rida ut på. Arg vid sadling. I hans mun kunde man se att han i många år haft ett stadigt drag från bettet. Ju mer man höll, ju mer sprang han så det var inte "konstigt" att det blivit så. Sadlingsproblemet försvann efter bara 1 vecka, han la aldrig ett öra på sned efter det. Jag vet inte vad det var som gjorde att han ändrade sig så fort om det. 
 
Sedan fick jag börja om. Tillsammans med min dåvarande tränare Maria (flera av ponnysarna jag ridit/rider är hennes) så tog vi tag i detta. På lång tygel i skritt var han ganska tillfreds redan i början. Vi skrittade BARA, i flera veckor. Långa tyglar och jag skrittade & gjorde halt med hjälp av sits & halsring. Sedan började vi med trav. Ibörjan travade vi några få steg och när han blev stressad & gick upp i varv tog jag i halsringen och så ned till skritt igen. Vi lärde om hela honom, och det funkade. 
 
Under tiden jag hade honom var han aldrig halt och så småningom tränade jag med honom som med vilken häst som helst. Han rörde sig fantastiskt och var en ännu bättre hopponny även om just hoppa & uteritter var en stor trigger för honom. Han behövde en glad ryttare som berömde honom, som var lugn & balanserad. Han älskade beröm, han var så rädd för att inte vara duktig. När man klappade honom sänkte han alltid huvudet och slappnade av. Så i början fick jag klappa mycket. 
 
 
Eftersom han var triangelmärkt (av okänd anledning) så tävlade vi aldrig. Vi tror aldrig att det fanns ett betydande fysiskt fel på honom, med psykiskt fanns det mycket att jobba med. Han lärde sig att stå & vänta i transporten vilket han tydligen inte kunnat göra under hela sitt liv som tävlingshäst och de sista åren kunde han stå själv i stallet vilket hade lett till fullständig panik innan. 
 
Då var jag ganska ledsen över att inte kunna tävla. Jag ville väldigt gärna tävla, jag fick ingen annan ponny så jag fick nöja mig med träningar och han lärde mig extremt mycket. Väldigt väldigt väldigt mycket. 
 
 
Jag hade Lucky i 6 år innan han fick somna in. Han var fortfarande en mycket vacker & ganska stark ponny in i det sista men han drabbades av cancer som så ofta skimmlar gör och innan det gick för långt så fick han somna in. Jag är glad över att han fick vara häst de sista åren i hans liv, han var väldigt tafatt i kommunikationen med andra hästar. Jag vet inte om hans tidigare värde gjorde att han gått själv i en hage hela livet eller om han bara var sådan men han älskade att äta gräs & att vara ute och jag är glad över att jag kunde ge honom det i hans sista tid i livet, långt ifrån tävlingar och det som format honom till vad han var när han kom. 
 
Några bilder som sammanfattar hur jag alltid kommer att minnas honom:
Vackra & snälla snälla Lucky som lämnade ett stort tomrum efter sig. Jag tänker ofta på honom. 

Kommentarer:


Anonym:

Mycket vacker ponny!

skriven


Anonym:

Vackra vackra Lucky💕

skriven


IA:

Så vacker. Och vilka fina foton. Han fick några fina år i sitt hästliv i alla fall..Ett värdigt liv med omtanke och kärlek och ett värdigt slut.

skriven


S:

Vad vacker han var, och himla fint att han till slut fick det så bra hos dig. Det syns att han var en glad ponny hos dig :)

skriven


Julia:

Vilken rörande berättelse! Vad imponerad jag blir, vad fint att det var just hos dig han hamnade :))

skriven


Kommentera här: