KVÄLLENS RIDPASS; Noppe

Ännu en jobbdag kirrad. Dessutom fått alla bokningar på alla de dagar jag ska jobba nästa vecka. Alla på samma ställe som idag dessutom. Jag har jobbat på den skolan säkert 80% av mina pass denna terminen. Väldigt skönt. Efter jobbet åkte jag hem, åt och sedan for jag vidare mot Noppe. Red honom och sedan åkte jag hem, gjorde klart stallet & släppte in hästarna. Kom in, duschade, och nu sitter jag här. Imorgon är planen; jobb, handla julklappar med mamma direkt efter jobbet och sedan direkt efter det mot Z i Jönköping. Så härligt med fredag imorgon!
 
Tänkte berätta lite mer om dagens ridpass på Noppe. Ridit han två gånger denna vecka samt två gånger förra veckan. Och nu börjar jag bli riktigt nöjd med traven. Han tar stöd, är stadig i formen, kliver på bra framåt. Vilket är stora steg framåt mot vart vi började. Det är dessutom inte tur för det har varit riktigt bra de senaste gångerna, riktigt kul. 
 
Idag red jag först lätt i traven. Han var ganska pigg & lite springig men var ändå inte framme för skänkeln. Så jag gjorde små tempoväxlingar i trav och sedan kom dragläget och formen på plats ganska bra. Sedan paus. Tog tyglarna igen och sedan körde jag lite trav under nedsittning vilket jag inte gjort på ett par veckor nu och det kändes super. Han tog mig framåt varje steg och var riktigt fin, red bland annat på en 8-volt som han gjorde riktigt bra. Sedan paus igen. Som avslutning körde vi flera varv i galopp, lätt sist & längre tygel. Viktigt för honom att liksom "släppa" i kroppen, slappna av och ta i framåt. Det gjorde ingenting att han ibland blev något framtung. Bara han tar ut steget och kommer framåt. Jätteviktigt att man hela tiden jobbar på elasticiteten på honom så att han inte blir kort, snabb & lite håller igen kroppsligt. Nöjd!
 

Kommentera här: