MINA SPORRAR

 
Dags för ett inlägg om mina sporrar. Jag rider ganska ofta med sporrar på träningar & tävlingar, och ibland även till vardags, men självklart beror det också på vilken häst jag rider. Jag har ju alltid ridit mycket unghästar och gröna hästar så överlag rider jag mindre med sporrar än vad jag gör med. Men bara för att jag sitter på en mer utbildad häst som Palle så behöver ju absolut inte det betyda att han ska ridas med sporrar jämt & ständigt. Under den här veckan har jag till exempel ridit med sporrar en gång hittills. Och sporrar ska självklart användas förnuftigt och får aldrig skada hästen. Precis som spöet är det ett hjälpmedel och inte något annat. Sporrar använder jag för att förtydliga och förfina mina hjälper. 
 
 
Vi börjar längst från vänster:
 
Sporre 1: Denna sporre använder jag när jag tävlar på ponnytävling då den är tillräckligt kort för att vara godkänd där. Det vill säga 15mm. Den är lite droppformad och "droppen" ska alltid peka neråt. Droppen gör att anläggningsytan blir större. 
 
Sporre 2: Nästa sporre är från Sprenger. Den är 20mm lång och har en kula längst ut. Denna använder jag nästan jämt när jag tävlar & tränar hoppning på Palle och flera andra hästar. 
 
Sporre 3: En äldre och välanvänd sporre. Främst mamma som använt dessa. Den är 20mm lång och är trubbig. De har legat ett bra tag i en låda men jag plockade fram dessa ganska nyligen medans jag sorterade mina sporrar i "använda" och "troligtvis inte använda". 
 
Sporre 4: Detta är min längsta sporre. 40mm. Även denna är från Sprenger. Som ni ser har den också en trissa. Jag lånade ett par sådana här först och fick en väldigt bra känsla på dem när jag red Palle. Det är viktigt att trissan kan rulla för det just det som är grejen, att sporren rullar över huden mer än gnuggar & veckar den som en vanlig sporre kan göra, om ni förstår vad jag menar.
 
Sporre 5: Den sista sporren är köpt på Ullared. Jag blev så glad när jag hittade dem där. Dels så ville jag ha en längre & tjockare sporre, denna är 30mm. Och dessutom var det gummi på dem med som jag gillar, det sliter inte lika mycket på stövlarna. Dessa används ofta på dressyrtävlingar & träningar. 
 
Jag behöver sporrar i olika längd beroende på vilken häst jag rider. Sitter jag i en dressyrsadel på Palle eller någon annan mindre häst eller ponny som jag ofta rider så måste jag köra upp hälen om jag vill komma åt med sporren och jag vill inte behöva fara med foten för att komma åt hästen. Annars hade jag bara haft ett eller två par sporrar. Så att jag har sporrar i så olika längd beror på mitt skänkelläge på hästen och inget annat. När jag rider i hoppsadel kommer skänkeln upp och jag behöver inte ha längre sporrar, dessutom tycker jag att det är lite otympligt att hoppa med. Då vill jag helst ha ett par mindre sporrar eller inga alls. Så sporrar varieras efter tillfälle, häst & skänkelläge. Dessutom, bara för att man rider med sporrar under ett pass behöver ju inte det betyda att man använt dem.
 
När jag sorterade sporrarna la jag undan lite sporrar som jag inte använder längre. De var helt enkelt för smala och hade inte så rund avslutning som dessa ovan. De kändes alldeles för hårda & skarpa. Tyvärr tycker jag att många billigare sporrar ser ut just så. Därför blev jag så glad när jag hittade de lite tjockare på Ullared. 

Kommentera här: