RESULTAT; oljebad för träns

I sommras, eller när det nu var så beslutade jag mig för att lägga mina träns i ett oljebad. Mest hört dåligt om att göra det. Som att lädret blir sladdrigt, att det fastnar mer damm pga att tränset är flötigare, att sömmar ruttnar, att färgen förändras och så vidare. Många dåliga resultat helt enkelt.
 
Men vi har en dunk med olja sedan gammalt och tränsen hade några år på nacken så jag körde och jag är verkligen så himla nöjd med resultatet. Alla träns fick sig ett lyft och de ser fortfarande oförskämt bra ut. Det blev inga dåliga effekter, alls. Kanske beror det även om på vilken sorts olja man använder och hur länge utrustningen får ligga. Mitt låg över natten. 
 
 
De har fortfarande samma färg men blev mer mjuka & följsamma. Det gjorde verkligen susen för lite gamla & tröga spännen, vid tyglarna till exempel. Dessutom har det inte fastnat lika mycket skit på dem. Utan jag fick snarare en omvänd effekt. De har hållt sig renare längre och sett som nya ut. Så jag är väldigt nöjd med resultatet!
 
Känslan när man hängt upp alla träns på sin plats, nyrengjorda & oljade😍 De hängde där och såg snygga ut i nästan två veckor då Ida-Holly hade det lite lugnare och Palle hade ett svullet ben. För tränsens skull var det nog bara bra, då kunde resterna av oljan sjunka in lite till.

Kommentarer:


Carin Danielsson:

Vad använde du för olja? :)

Svar: Jag vet faktiskt inte vilken typ av olja det var. Det är en gammal dunk som inte har något etikett som vi har fått någon gång🤔
Ellen

skriven


Kommentera här: