TÄVLINGSRESUME 2018; Hällebo Meriadoc

Nu är det äntligen dags att börja publicera alla de inlägg som sammanfattar årets tävlingar. Jag har även lagt in lite bilder från vardagsträningen som varit mellan tävlingarna under året. Vill ni läsa om lite spontana tankar om tävlingsåret i stort så har jag publicerat ett sådant inlägg tidigare, ni hittar det genom att klicka HÄÄR. Detta inlägget ska nämligen handla om mitt år, eller året fram tills nu tillsammans med Hällebo Meriadoc KWD77, eller Merry som vi kallar honom. Nu kör vi! 
 
 
Merry har gjort 10 starter iår på "riktig tävling" varav 6 starter har resulterat i pris. Utöver det så har vi även gjort två starter på Pay n Jump som båda två var felfria! Vi red även två engelska ridklasser där vi också fick rosett med hem i båda klasserna. Det blev ju ett bra år även om året startade motigt. Vi tar det från början:
 
Även om året började kämpigt resultatmässigt på tävlingarna så kändes han super när vi var iväg & hoppade själva eller hopptränade. 
 
 
På årets första tävling i Jönköping hade vi lite otur. Merry blev skrämd precis innan vi skulle starta och efter det gick det bara inte. Vi tog nya tag och åkte till Lammhult kort därefter men han var inte riktigt sig själv utan var väligt försiktig och avvaktande, men vi kom runt banan. 
 
Några veckor senare gick det bättre, felfritt i Vetlanda! 
 
Dressyrträning för Mia-Lisa. 
 
Årets första utetävling var i Aneby, vi startade 90 cm och där fick vi det tyvärr kämpigt åter igen. Vi kom runt banan men känslan var inte alls bra.
 
Nytt försök i Vetlanda och denhär gången blev det en felfri ritt men han kändes fortfarande inte sådär bra som han kan göra. Han backade av för mycket och jag fick kämpa för att få honom med mig.
 
 Utanför tävlingarna gick det dock bra, här testar vi terräng för första gången!
 
Den 1 juli testade vi åter en ny sak och det var engelska ridklasser. Ägare Johanna ställde ut Merry som blev guldbelönad, och jag red två engelska ridklasser. Vi kom trea i "open ridden" samt segrade i "working hunter". Superkul!
 
Någon gång mellan vi red de engelska ridklasserna och Pay n Jumpen nedan så åkte Merry till "min" equterapeut och där hittade hon en låsning i nacken. Hon behandlade honom och efter det blev det åka av...
 
Jag & Merry startade 80 & 90cm på Pay n Jump i Aneby och han var som en helt ny häst, eller som sig själv egentligen. Han flög över hinderna och bockade utav glädje efteråt. Allt det jag känt under vintern & vårens starter var som bortblåst. Han hoppade felfritt i båda klasserna. 
 
 Kort därefter åkte vi till Eksjö och startade 90cm bland storhästarna. Han var superfin och hoppade felfritt igen. 
 
Sedan bar det av mot Norrahammar Taberg och där hoppade han felfritt i både 80 & 90cm igen. Han var jättefin i båda klasserna. Helt fantastisk. Han gick dessutom sin första omhoppning och slutade två utanför placering.
 
Seger i årets första dressyrtävling (LB:1) på 67%.
 
I slutet av sommaren/början utav hösten började det att funka att rida på bett igen (har ju berättat om det innan) och vi kunde då äntligen anmäla oss till en dressyrtävling igen. Första dressyrtävlingen på 2 år där han inte skakar på huvudet. ÄNTLIGEN! Det var verkligen så kul att få visa upp oss på dressyrbanan igen. Och som grädde på moset så vann vi klassen.
 
 Årets sista tävling blev även den en dresssyrtävling och där kom vi trea på 70% bland 22 starter och bland storhästarna. Jätteroligt verkligen. 
 
Så, detta var alltså mitt tävlingsår med Merry. Tråkig första hälft men en mycket roligare andra hälft. Kort & gott så måste jag ju säga att jag är nöjd. Fina Merry!

Kommentarer:


Agnetha:

Proffsigt du är🐎

Svar: Tack😘
Ellen

skriven


Frida :

Han är så sjukt snygg alltså! 😍

Svar: Håller med😍
Ellen

skriven


Kommentera här: