DAGENS HOPPTRÄNING + ny nosgrimma

 
Imorse ringde klockan vid 07.00 och strax efter 08.00 hade vi börjat rulla mot Jens. Vi värmde upp med att "hoppa" över upphöjda bommar (bommar på sockerbitar). Palle var så fin. Super i formen & kvar i formen över de små hoppen som mer ska tänkas som ett stort runt galoppsprång. Det gick snuskigt bra. Aktiv, på rälsen, mjuk, distanserna satt som ett smäck. Wow, vilken härlig känsla. 
 
Sedan gick vi över till lite mer hoppning. Med lite banor, som vanligt. Började riktigt bra. Tog enstaka språng på 135-140 men annars låg nog banan överlag på ca 110. Han var verkligen galet fin. Men sedan kände jag att jag tappade honom lite i handen, och då tappade jag känslan. Då fick jag problem med särskilt ett hinder. Antingen plockade jag för mycket i honom innan eller så styrde jag ifrån och jag fick lite "skäll" av Jens för att jag styrde ifrån då han tyckte att läget var tillräckligt bra, då kontrade jag med att jag var rädd för att han inte skulle nå ut i kombinationen om jag kom lite kort in (det var en kombination som strulade). Men det höll han inte med om, fick i läxa att tro lite mer på min häst och att jag klarar det. 
 
Jag fick hoppa om denna kombination om & om igen. Palle hoppade den lika glatt varje gång och vi kom mer eller mindre bra på den varje gång men Jens gav sig inte förens jag kunde ta mig an den precis lika bra (med mer flyt & självförtroende) som de andra hinderna.  Men även det satt på slutet, så nyttig träning för mig idag. Väldigt givande för min del idag och Palle kändes på topp! Länge sedan han hoppade så fint som idag. 
 
Trots att jag tränade vid 9-10 på morgonen var det supervarmt. Palle fick en dusch när vi kom hem och just nu står han inne i stallet och vilar.
 
 
Har fått en ny nosgrimma i samlingen (begagnad men ny). En repnosgrimma! Jag tycker att det är så fint men jag har varit lite tveksam till dem då de känns lite hårda & skarpa. Men repet på denna är väldigt "slätt" & ganska mjukt. Så länge man inte snörar ihop käften på hästen så kan jag inte tänka mig att det skulle vara så mycket värre än en vanlig. Har även ett par nya men även dem begagnade ridbyxor att hämta ut på Willys. Sliter så sjukt mycket på mina ridbyxor, hoppashoppas dessa passar. Behöver ett par till (med grip) i garderoben. 
 
Nu ska jag iväg och rida Melker & Noppe. Beräknar att jag kommer hem ca 16.30 och vid 16.40 ska vi åka mot Målilla för att åka på Speedway. Förhoppnings flyter allt på utan strul så att jag hinner. Hörs!

Kommentera här: