FORSKAT OM DOLLY!

Dolly är importerad från Holland. Min faster köpte henne på ett känt försäljningsstall i Sverige och vi har alltid varit lite nyfikna på hennes bakgrund. Efter lite lätt efterforskning så lyckades jag ta reda på vad stuteriet som födde upp henne heter (de får ca 40 föl om året) och de hade en FB-sida. Jag tog kontakt med dem där och fick svar! 
 
 
När hon köptes fick min faster informationen om att hon fått ett föl men det hade hon tydligen inte fått, åtminstone inte där hon föddes upp. Det roliga var iallafall att de mindes Dolly mycket väl, eller Dulty som de kallade henne. Faktum var att hon var något alldeles särskilt. En vänlig och glad häst som hon egentligen hade tänkt att behålla som sin. Hon blev dock allergisk och tvingades att sluta rida, då togs även beslutet att sälja Dolly. 
 
 
Dollys mamma ägde de i mer än 10 år och hon fick sju föl och levde ett långt liv. Ett av fölen fick hon som 22 år gammal. Det betyder att Dolly har 7 halvsyskon på mammas sida. De behöll ett av hennes syskon som avelsto. Hon har i sin tur gett dem 5 föl. Tre av dem är 0-3 år gamla, de andra två tävlar. Den ena i dressyr, den andra i hoppning. Dollys kusin Damian tävlar 130 hoppning. Dolly är efter hingsten Ultimo, stuteriet fick en annan avkomma från honom också som är en godkänd hingst!
 
Uppfödarna tror att de sålde henne 2012 (då var Dolly 4 år). 2014, fanns hon till försäljning i Sverige. Jag har faktiskt hittat en ryttare som red henne under tidiga 2014. Jag har hört av mig men inte fått svar. Jag ska nog vara lite jobbig och testa att ta kontakt med henne på ett annat sätt än det jag gjort, mitt meddelande står inte ens som "visat". Jag börjar tro att Dolly inte alls har fått något föl men det är ju fortfarande möjligt, men det kan nog bara den ryttaren svara på. Jag hoppas att jag får svar!
 
Dollys halvsykon (samma mamma) som är verksam som avelssto på stuteriet. 

Kommentarer:


Louise:

Åh vad kul att de kommer ihåg henne och kunna få mer info! :)

Svar: ja jättekul!! 😀
Ellen

skriven


Kommentera här: