FÖRSTA "DISKUSSIONEN"

Idag hade jag & Ida-Holly vår första diskussion. Vi skulle rida på ett fält. Första gången jag gör det på henne ordentligt. Jag tänkte att vi faktiskt kunde jobba lite idag, inte bara springa omkring. Började riktigt bra. Men sedan kände hon inte för det mer och skulle gå ut från fältet.
 
Försökte jag driva eller styra började hon backa, studsa, gå på sidan. Ja standard ni vet. Hamnade lite i ett dödläge så jag satt av. Gick runt med henne och stannade, ryggade, flyttade undan henne åt olika håll. Sedan satt jag upp igen, och då var jag lite mer beredd (första gången var jag lite mer passiv, trodde något var fel först) och sa till henne redan när hon "tänkte" och då blev hon lite överraskad och skuttade till framåt. Efter ca 10 minuter så gick det fint att rida dit jag ville och hon var precis som vanligt. Vi får väl se om vi får diskutera detta igen. 
 
Jag är inte särskilt överraskad. Hon är en smart häst och hon har lite karaktär. Är det något som hon inte vill eller inte känns bra så berättar hon det. Hon är en väldigt snäll & positiv häst men också smart. Har tänkt att det nog är en tidsfråga innan hon kommer att testa litegranna. 
 
Det som är lite roligt var att detta kändes mer än bekant. Inte för att jag brukar ha hästar som gör sådär men både Palle & Corven gjorde EXAKT likadant första gången jag red dem på ett fält. De var nya för mig då också och trots att de sedan älskar/älskade att ridas på fält så testade de att gå ut från fältet precis i början & krångla på ett liknande sätt. Palle var riktigt otäck och gjorde "caprioler" och var helknäpp halva vintern tills det en dag bara vände och jag har aldrig haft liknande problem med honom igen, och det hade jag inte med Corven heller. 
 
 
 
 Jag & Palle på ett av våra första ridpass ihop. Minns att jag sa till mamma att idag måste du följa med eftersom att han varit så bökig passen innan. Ni kanske ser Palles blick på bilden, haha. Han hade så mycket energi som unghäst. Det var sjukt. De två första vintrarna ihop kokade det bokstavligen i hans hjärna. 
 
 Två gånger tror jag att jag & Corven fick prata om vi skulle rida på fältet eller inte. Han var inte alls så intensiv som Palle. 

Kommentera här: