GÅRDAGENS RIDPASS - Dodo

Dethär året så har jag & Dodo ridit ett par Pay n Jumps, vilket han har gjort strålande. Men nu har det blivit dags att backa hem lite, det jag menar med det är att det varit mycket fokus på dressyr & markarbete när jag kommit & ridit honom de senaste tre gångerna (rider honom en gång i veckan). Igår var inget undantag. 
 
Igår var han lite matt. Han kan alltid springa men jag behövde motivera han mycket till att ta i. Han tog emot det mycket väl och blev bättre under tidens gång. Han kändes eftergiven & mjuk redan från början igår men det var bärigheten & bågen över ryggen som behövdes snäppas upp lite. 
 
Igår var det bommar, övergångar & det böjda spåret som låg i fokus. Han har utvecklats så mycket nu att det är ridning på ett helt annat sätt. Innan var han lite het, då var halvhalter till förbannelse som gällde för att få honom i balans. Nu får jag oftast driva på stället. Nu vet han att när jag driver så menar jag "mer jobb", "ta i mer", "kraftfullare" och inte nu rider vi jättefort, haha. 
 
Som vanligt så är jag riktigt nöjd med honom. Bjuder på lite bilder denhär gången men vill ni se filmer från tidigare pass så finns ju det på min YouTube-kanal. 
 
Så fin!

Kommentarer:


Hannas krypin:

Vilket härligt pass! Det är så fascinerande att läsa om hur samspelt man som ryttare och häst kan bli.

skriven


Anonym:

Jättefina!

skriven


Kommentera här: