"NYA PONNYN"


Här är han! Den "nya ponnyn" jag pratat om. En Welsh Partbred, 8 år gammal. Riden men inte utbildad mycket. Det är där jag kommer in i bilden, min uppgift är att hjälpa till att sätta igång honom ordentligt samt "rida till honom". Idag red jag honom för tredje gången och planen är att jag ska fortsätta att rida honom regelbundet över sommaren. 
 
Första gången jag red honom så red jag som jag brukar rida nya hästar. Stämmer av läget. Ber/frågar lite saker och ser vad jag får för svar. Fick intrycket var att han är en ganska trygg ponny men också lite känslig vilket bara är postivt, det gör honom lätt att påverka vilket jag tycker är viktigt på en ridponny.
 
Andra gången jag red honom satte jag igång ordentligt. Jobbade aktivt med att få honom vidare. Det blev ett ganska jobbigt ridpass för honom men han klagade inte en enda gång och idag verkade det som att han tänkt igenom förra ridpasset och var verkligen superfin.
 
Han har fina kvaliteer men behöver jobba på grundridning som att spåra, forma, flytta för skänkeln osv. Basic grejer. Idag flyttade han riktigt fint för skänkeln och jag lyckades "möblera om" honom lite. Han går gärna och hänger lite på sin vänsterbog och stoppar sitt högra bakben utanför kroppen men det var verkligen 300% bättre idag. 
 
Det ska bli spännande att fortsätta jobba med honom. Han är hoppad litegrann under ryttare så det ska vi väl också testa någon dag. Men jag tänker att vi börjar med bommar.

Kommentarer:


Vendela:

Men gud, vilken skönhet. Dör va söt!!

skriven


Kommentera här: