OCH SÅ DODO IDAG

 
Kolla va fin😍 Det var lĂ€nge sedan jag red ett riktigt dressyrpass pĂ„ Dodo sĂ„ det gjorde vi idag. VÄLBEHÖVLIGT. Han behöver verkligen detta jobbet regelbundet, han blir snabbt stelare & trippig om man inte rider igenom honom ordentligt pĂ„ backen. Han riktigt stĂ„r emot med hela kroppen men nĂ€r det vĂ€l slĂ€pper brukar det slĂ€ppa mycket pĂ„ en gĂ„ng och man kan riktigt kĂ€nna hur musklerna börja fjĂ€dra genom kroppen. 
 
Anledningen till fÀrre pass som detta Àr att jag lagt mer fokus pÄ hoppningen nÀr jag kommit & ridit det senaste eftersom att vi har satt som mÄl att komma ut pÄ lite Pay n Jumps. Förmodligen blir det ytterligare en nÀsta vecka, kul! 
 
För att fĂ„ honom att slĂ€ppa & komma igenom red jag mycket galopp idag. Och efter en stund sĂ„ började kĂ€nde jag hur han mötte min hand och gick över ryggen. Han kan verkligen gĂ„ frĂ„n en planka till riktigt trevlig under samma pass, men det krĂ€vs jobb frĂ„n min sida. Var helt slut efterĂ„t, haha. Det gĂ€ller verkligen att jobba aktivt hela tiden och hela tiden styra in honom i ramen. Jag fĂ„r vara vĂ€ldigt aktiv i mina hjĂ€lper och noga kĂ€nna efter hur mycket innerskĂ€nkel VS ytterskĂ€nkel som ska pĂ„, för det Ă€r mycket sĂ„ jag jobbar med honom. PĂ„ böjt spĂ„r. Först mĂ„ste delarna pĂ„ plats och sedan jobbar jag pĂ„ eftergiften genom att forma honom pĂ„ volten för att fĂ„ honom bĂ€ra sin vikt rĂ€tt (hamna i balans). NĂ€r det Ă€r hyffsat lĂ€gger jag sedan in övergĂ„ngar i galopp. Det har blivit ett riktigt framgĂ„ngsrecept pĂ„ honom😊

Kommentarer:


Hannas krypin:

Kul att lÀsa om passet med honom! PÄminner om mina dressyrlektioner i skolan. (Gick vretaskolans lokal gren hÀst. Men det Àr 16 Är sedan jag slutade nu...)

skriven


Kommentera hÀr: