DAGENS RIDPASS - Palle & Dolly

Efter jobbet idag blev det rida av som vanligt. Palle var först ut. Åkte upp till sommarhagen, klädde på honom allt, hoppade upp samt red ner till mig. Väl där blev det några minuters galopp på ridbanan. Hade två upphöjda bommar framme som jag jobbade honom över. Hade svårt att komma in i flytet först men efter ett litet tag gick det lätt. Rullade på över dessa i båda varven. 
 
Det var riktigt varmt när jag red, dessutom var det fullt solsken på ridbanan så han blev väldigt svettig. Passade på att bada honom innan vi gick upp till betet igen. Så ren har nog Palle aldrig varit då jag nästan aldrig duschar eller badar honom. Det höll inte i sig särskilt länge dock, han rullade sig tre gånger när han fick gå ut i hagen igen😅
 
Sist ut var Dolly. Hon var superfin idag igen! På henne handlar det mycket om att hålla henne lugn samt skapa bärighet & balans. Efter lite lätt uppvärming så började jag med att travhoppa henne. Markbom, 2,5 meter och sedan ett kryss fast med ett räcke i. Det jag önskar är att hon ska hoppa upp sig lite mer och då passar det bra med travhoppning på den typen utav hinder.
 
Efter travhoppningen jobbade jag henne ganska mycket i galopp. Red långa mjuka bågar i förvänd galopp samt flyttade henne lite för skänkeln i galopp. Det gjorde jag för första gången sist jag red henne och fick ett oväntat bra svar från henne. Det är ingen perfekt skänkelvikning på något sätt men hon är kvar hos mig och flyttar faktiskt undan lite så det är på god väg!
 

Kommentera här: