MER OM DAGENS PAY N JUMP💃

 
Ja, idag gjorde jag & Dodo alltsÄ debut tillsammans. Han fick dessutom debutera bÄde 70 & 80cm. SÄ högt har han inte hoppat pÄ Pay n Jump innan. Tror den idag var hans tredje (?) gÄng pÄ "tÀvling". Bra dag bÄde prestation & resultatmÀssigt. Ett nedslag i 70cm samt en felfri ritt i 80cm, tÀnkte ta er igenom bÄde uppvÀrmningen samt bÄda starterna genom bÄde ord & film. 
 
Det fanns inte sÄ bra möjligheter till framridning. Och det var bara tillÄtet med 6 ekipage pÄ framhoppningen. Det gick att trava lite försiktigt samt skritta innan man gick in pÄ framhoppningen sÄ jag flyttade han lite för skÀnkeln i skritt, gjorde nÄgra halter och checkade av att jag hade honom med mig. KÀndes bra!
 
Han skötte sig fint inne pÄ framhoppningen inför första klassen med, fick ett fint flyt över hindren och han kÀndes avspÀnd. 
 
SÄ smÄningom gick vi in pÄ pÄ "tÀvlingsbanan" inför starten i 70cm, red runt dÀr lite i lugn & ro. Visade i stort sett alla hinder. Visade honom sÀrskilt ett rÀcke, bredvid det fanns det nÀmligen en stor reklamskylt samt en vattenmatta. KÀnde att han var lite spÀnd, valde att ta första hindret i trav. Tog resten i galopp men fick "hÄlla i" lite. AlltsÄ hÄlla honom i ganska lÄgt tempo sÄ att jag skulle kunna parera samt stötta lite extra ifall det skulle behövas. Och det behövde jag, precis vid det rÀckte jag visat honom, han var inte rÀdd för hindret i sig men jag fick övertyga honom lite pÄ grund utav detdÀr "lÀskiga" bredvid. Han var duktig och hoppade, men rev. Lite spÀnda sprÄng men jag Àr vÀldigt nöjd med att han lyssnade sÄ bra och tog till sig det jag bad om, hÀrlig kÀnsla.
 
Direkt efter rundan i 70cm var det precis som att han landade och han kÀndes sÄ himla lugn & avslappnad. Vi efteranmÀlde till 80cm. Jag tog tvÄ sprÄng pÄ framhoppningen och sedan var det i stort sett bara att gÄ in igen. DenhÀr gÄngen kunde jag rida pÄ mer och det blev mer "hoppning/ridning" av det hela. Det Àr den rundan ni ser pÄ filmen samt nÄgra sprÄng frÄn framhoppningen. Det var kul helt enkelt!
 
 
Innan jag pÄbörjade min 80-runda red jag fram till rÀcket dÀr han skyggat innan och flyttade han ut mot skylten samt mattan bredvid med min innerskÀnkel. DenhÀr gÄngen var han mycket mer avslappnad dÀr. Tycker att vi gjorde hinder 1-2 bra. Korsgalopp och lite obalanserat efter nummer 2 men vi hÀmtar hem det. Sedan tycker jag nummer 3-7 Àr riktigt bra med tanke pÄ hans utbildningsnivÄ. Vi tappar balansen lite igen fram till sista hindret men överlag en riktigt bra runda. Han har ju lite andra förutsÀttningar Àn en vanlig ridhÀst och det Àr ju lÄngt ifrÄn perfekt men detta Àr ÀndÄ ett hÀrligt kvitto pÄ att trÀningen ger resultat och dessutom verkade han tycka att det var roligt och det Àr vÀldigt viktigt. 
 
 
Det gjorde han bra! Jag Àr jÀttenöjd med honom och mig sjÀlv ocksÄ för den delen. Wiiee!!

Kommentarer:


Katarina:

Bra jobbat och roligt att komma hem med rosett :)

Svar: Tack! Ja det skadar ju inte😉
Ellen

skriven


S:

JĂ€ttefin ritt! :D

Svar: Tack snĂ€lla du 😀
Ellen

skriven


Anonym:

JĂ€ttebra ritt! Dodo ser mycket nöjd ut med sin rosett! 😍

Svar: Tack!😍 Han var vĂ€ldigt nöjd ocksĂ„, han kĂ€nde nog hur nöjda & glada vi var med honom!
Ellen

skriven


Kommentera hÀr: