PALLE & IDA-HOLLY IDAG

Jag slutade tidigt idag så direkt när jag kom hem åkte jag upp till sommarhagen, gick ner med Palle, gjorde iordning honom och sedan åkte vi till hemmaklubben och red på deras stora utebana. Viktigt att få till lite ridning på stora utebanor emellanåt nu när det är utomhussäsong för det är ett helt annat tempo man måste vara bekväm att rida i. 
 
Efter lite lätt framridning så rullade jag i några minuter hela banan runt i galopp. Bad om en stor & lugn galopp med mycket aktion i. Tydliga stora steg i balans, och på tygel. Verkligen putta honom in honom i handen och steg för steg be honom att galoppera mer & mer igenom kroppen. Såhär börjar Jens alltid mina hoppträningar. 
 
Jag gick sedan vidare precis så som vi nästan alltid gör på träningarna också, jag red över små små hinder. Stor båge till vänster, skutt (byt galopp och gå över i höger varv), lång båge till höger och sedan skutt (byt galopp) & nästa varv igen. Detta gjorde jag om & om igen. Här fortsätter jag med denna taktfasta stora galoppen, bara för att det är hinder och varvbyten så ska han inte börja springa.
 
Bågarna använder jag till att bibehålla ett bra arbete genom kroppen. Eftergiven i innersidan och verkligen kliva på runt min innerskänkel. Och även om han verkligen ska ta mig framåt i galoppen så är inte tanken att det ska bli hoppsan hejsan på hindren, jag trycker inte iväg honom eller lägger honom stort. Utan jag rider rytmiskt fram till hindret och tanken är att det bara blir ett större galoppsprång över hindret. Det satt perfekt idag, tror till och med Jens hade varit nöjd.
 
Jag höjde aldrig upp hinderna. När vi kört några varv över de små hinderna gjorde jag lite arbete i traven innan jag så småningom gick över till att trava av. Jättenöjd med ridpasset, Palle var super och jag är väldigt nöjd med min insats också. 
 
 
När jag kommit hem gick jag upp med Palle till sommarhagen igen och så tog jag med mig Ida-Holly ner istället. Longerade henne över bommar idag. Innan har vi bara haft två bommar, idag blev det några fler. I början var hon lite klumpig men sedan gjorde hon det perfekt. Hon blev ganska trött idag faktiskt, duktig!
 
Imorgon får både Palle & Ida-Holly vila. Då ska jag först jobba och sedan åka till Jenna & Maria och rida lite. På fredag är det dags för Palle att gå igen, jag slutar ganska skapligt så det lutar åt att rida till ridhuset och jobba lite dressyr.

Kommentera här: