5 HÄSTAR MOTIONERADE

Åkte till första hästen vid 10.00 idag och sedan dess har det rullat på, i skrivande stund är klockan snart 17.00. Både bra & mindre bra pass idag, vi tar det från början:
 
Noppe var egentligen ganska fin idag men han var ganska okoncentrerad idag tyvärr. La energi på att titta på annat istället för att fokusera på mig. Och eftersom att han inte riktigt var fokuserad så var han heller inte riktigt framme för skänkeln. Det märks inte för ett otränat öga bredvid för benen pinnar på men jag kan känna att han inte är "där". Så idag red vi massor utav övergångar i traven och efter ett tag tog han stöd på bettet och gick fram på ett bra sätt. Jag hade egentligen viljat träna på annat men ibland får man gå tillbaka lite, man får alltid utgå ifrån vad har jag IDAG och inte hur bra det brukar vara eller hur bra man vill att det ska vara. 
 
Melker kändes jättefin från start idag och vi testade att "hoppa" lite igen. Idag kunde vi galoppera över en upphöjd bom flera gånger och han kom precis rätt hela tiden. Superfin!
 
Diva fick också hoppa och min "braiga" känsla hängde med på henne. Hade en helt fantastisk känsla på hinder både på henne & Melker. Såg avståndet så himla tidigt och kunde ha detdär härliga flytet. Kom aldrig särskilt stort eller nära, bara sådär bra hela tiden. Diva var lite stark till en början, så vi trimmade en stund men det härliga med Diva är att hon blir mycket bättre när man tar fram hinder, hon får mer motivation och hela hon kommer mer på bakbenen samtidigt som hon blir uppmärksam. En mycket mer logisk uppgift tycker hon. 
 
Palle & jag hade ett hemskt pass idag. Hua. Spänd. Kort. Stark. Egentligen var han nog inte särskilt stark utan det var jag som var det. Men det är svårt att inte hamna där när hästen vill springa ifrån en hela tiden. Jag var lite ihärdig idag och efter ca 45-50 minuter så började det släppa och vi kunde avsluta med en okej galopp där jag äntligen fått honom avslappnad, bärig och ridit ut halsen på honom. 
 
Ida-Holly longerades över bommar i skymningen, började bli mörkt redan vid 16.00...Hon var heeeeeelt knäpp. Så mycket överenergi. Hon sprang som en galning. Men i slutet fick vi till några repetitioner som inte var så tokiga. Så kanske inte det mest nyttiga passet men hon är nog bra mycket nöjdare nu iallafall, haha.
 
Nu är det dags att ta kväll iallafall. Har fått lite bokningar på jobb. Jobbar imorgon samt på fredag vad jag vet hittills. Imorgon slutar jag 14.15 och ska städjobba också innan jag åker hem. Innebär tyvärr att jag inte hinner rida Palle innan det blir mörkt imorgon. Hade viljat rida till fältet imorgon och fortsätta dagens arbete men vi kanske får nöja oss med ett kortare pass på ridbanan istället. Funderar även på att longera Ida-Holly imorgon igen och se om vi kan få till ett lite mer seriöst pass från hennes sida. 
 
En bra måndag. Hoppas att ni har haft det bra också. Vi hörs imorgon igen!
 

Kommentarer:


Rebecca Adnell:

Vilken sötis!

skriven


Kommentera här: