HÄLLEBO MERIADOC: lördagens dressyrtävling

Så, dags att berätta lite mer om lördagens dressyrtävling på Merry. Han skötte sig så himla bra. Framridningen var utomhus och tävlingen var inomhus, vi startade en LB:1 vilket också var årets första dressyrtävling för honom. Han har inte tävlat dressyr på ett år. Och det var två år sedan vi red programmet, som ni redan vet så gick det ju väldigt bra. 67% och seger i klassen!
 
Från framridningen. 
 
Jag tyckte att han kändes fin redan från start. Jag tyckte att han gav mig mycket på en gång så jag bad inte om mycket mer. Tycker att den formen han bjöd upp till passade programmet bra samt med hans förmåga så jag var väldigt nöjd med utgångsläget. Jag red igenom några vägar ur programmet eftersom att vi inte tränat på dem och det kändes också bra. Lite klurigt med längningarna bara. Han är inte tillräckligt stark där ännu och så gör jag & ägare Johanna lite olika. 
 
Inne på banan (ridhus) så var det fruktansvärt varmt. Hua. Merry blev lite matt men var väldigt lydig och gick superstadigt genom hela programmet. Dock fick en högtalare en störning i sig och lät jättehögt & obehagligt vilket gjorde honom rädd. Efter det hade jag tyvärr en ganska spänd häst när vi skulle rida förbi den kortsidan men det kändes nog lite mer än det syntes, vi fick ändå 6,5 på galoppen förbi på kortsidan trots att jag verkligen fick prata intensivt med honom där. Jättenöjd med rundan. Ni ser poängen nedan:
Dommarens kommentar: Välridet program! Välbalanserat tempo & takt. Lycka till!
 
Prisutdelning, det var 7 starter i klassen vilket gav 2 placerade.
 
Wihoo!

Kommentera här: