KVÄLLENS CLINIC:

 Kollade på gruppen efter mig innan jag åkte hem.
 
Ikväll medverkade jag & Palle på en clinic. Tredje gången jag är med på en clinic och jag tycker att det är kul att vara med på sådana. Palle var jätteduktig som vanligt, hans ryttare lite mindre duktig ibland men jag är nöjd med min insats. Så kul att jag kan lasta på honom själv och åka iväg på sådana här små utflykter, älskar älskar älskar min häst❤ Och jag är så stolt över den häst han blivit med åren, tänk vad många timmar jag har lagt på att träna honom och han har ställt upp för mig hela vägen. 
 
Dagens clinic handlade mycket om kontroll. Markarbete skulle jag säga. Vi hoppade små hinder och övade på att variera och rida på rätt antal galoppsprång, rida bra vägar, helt enkelt skola hästen för att antingen förbereda den för högre höjder eller egentligen bara ge den en bra utbildning. Jag tycker att Palle är en välutbildad häst men detta är viktigt även för en häst som är mer "klar", jag rider ju jättemycket sånthär sjäv. Kanske inte just kvällens övning men det är ett arbete som behöver underhållas för gymnastiken och kommunikationens skull, hela tiden. Det är i alla mina dressyrpass och ridning över små hinder & bommar där jag utvecklar min häst på riktigt, det är där som jag ger oss förutsättningarna för att kunna klara större uppgifter så småningom eller bara bli ännu bättre. 
 
 
Sedan behöver man även träna på att hoppa högre också, men det är viktigt att man skapar bra förutsättningar innan. Det är alltid därför vi börjar med bommar & små hinder på träningarna för Jens. Sitter grunderna går vi vidare. Är det en jobbigare dag så fortsätter vi med samma övning en liten stund till innan vi går vidare. Grunderna ska sitta innan vi börjar hoppa på riktigt. Vilket även känns tryggt för mig, jag gillar inte alls att hoppa högre om jag känner att jag & hästen inte är med varandra. 
 
Dags att avrunda detta inlägg. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Ibland är det svårt att återge sina tankar i ord på ett tydligt sätt. Nu blir det en fortsatt lugn kväll. Dags för lite kaffe!

Kommentera här: