DAGENS FYRA RIDPASS:

Noppe var först ut idag. Inte ridit honom på omkring två veckor nu. Inte haft möjlighet. Började dagens ridpass med att låta han jogga några varv över fyra travbommar. Det gjorde han väldigt bra. Satt sedan upp och började ridpasset på riktigt, det blev mycket ridning runt & runt idag som är så mycket mer än just "runt & runt". Mjuka stora volter i trav & galopp. Mycket varvbyten medans jag försökte få fatt på hans kropp, först spåra och sedan hitta eftergift i innersidan. Tycker han gick ganska fint från början idag men på slutet kom han precis dit jag ville, bar upp sig någorlunda rätt och jobbade på bra igenom kroppen. Väldigt bra ridpass på honom idag.
 
Dodo var nästa häst på tur och han har jag inte heller ridit på ett par veckor nu. Han har vilat & tagit det ganska lugnt under den tiden. Jenna har bland annat varit iväg samt var/är lite krasslig så han har inte jobbat så mycket och det märktes...Jag sa till Jenna: "där ser du hur mycket nytta du gör när du rider" för idag var Dodo mer som en stel gammal travhäst istället för den fina travare/ridhäst som han är. Där ser man hur viktigt dethär arbetet med lösgjordhet, smidighet, styrka & balans är. Det finns inte naturligt i honom och han blir som en trippig & stark planka när han inte underhålls med det arbetet. Extremt svår faktiskt. Jag försöker att alltid göra så lite som möjligt men så mycket som behövs, och idag fick jag verkligen rida. Och det gav resultat, han blev ganska fin i slutet. Men det var inte snyggt och det är en bit kvar. 
 
Palle & Ida-Holly reds båda ut idag. Ganska lugna uteritter för dem båda två. 2-3 galopper var i en ganska rejäl backe men annars inga särskilda uppgifter för dem idag utan mer njuta. Ida-Holly kommer att få vila imorgon och Palle & jag ska till ridhus och rida lite. 
 
Nu ska jag fixa lite kaffe och sedan sätta mig & planera upp morgondagens arbete litegranna. Annars har jag inget särskilt planerat för resten utav denhär dagen. Imorgon är det först vikariejobb, sedan ridhus med Palle och efter det städjobb. 
 
Hoppas att ni har haft en bra dag, vi hörs!
 

Kommentera här: