FÖRHOPPNINGSVIS BEKVÄMARE

 
Jag upplever att både Palle & Ida-Holly trivs bra på remontnosgrimma. Jag vet inte om de tycker att det är skönt att ha nosgrimman där ibland eller om de gillar att bettet liksom vilar lite på nosremmen. 
 
Jag däremot gillar inte riktigt någon nosgrimman som ligger nära hästens luftvägar, men jag försöker såklart anpassa läget på nosgrimman bra och såklart inte spänna den för hårt, så att det blir så bra som möjligt. 
 
Dock blir läder-remmen vid munnen så himla stel & hård snabbt. Den är flitigt använd och går inte direkt att putsa tills den blir sådär mjuk igen längre. Känns inte så bekvämt. Och när jag väl fått för mig att något inte är skönt kan jag inte sluta tänka på det. Man vet ju själv om man har en söm som skaver, skitirriterande.
 
Men jag kom på att jag kunde sätta dit en kindkedjetunnel på remmen, och det blev faktiskt jättebra tycker jag. Det blev betydligt mjukare för dem, och det verkade som att de gillade det båda två. Kanske spelar det ingen roll för dem, men det känns åtminstone bättre för mig.

Kommentera här: