TÄVLINGSREGLEMENTET 2019

Jag måste säga att det skett en hel del förändringar gällande tävlingsreglementet 2019. Jag har listat några utav förändringarna och tyckt till om vissa utav dem:
 
*Reglerna om märken & reklam på ridkläder samt utrustning slopas (förutom på den allra högsta nivån). Detta tycker jag är jättebra. Jag kommer ihåg vilken "panik" det var när reglerna var som hårdast och man insåg att man till exempel inte kunde använda vissa av sina tävlingsschabrak just på tävling på grund utav att loggan var för stor. 
 
*Bettlösa klasser införs i dressyren. Det innebär att det är särskilda klasser för dem som tävlar bettlöst. Detta gäller endast på lokal nivå och för de som rider häst, inte ponny alltså. Jag tycker att det är kul att hästar som rids på bettlöst får chansen att visa sig på dressyrbanan. Men frågan är hur många sådana klasser som vi kommer att se iår, jag hoppas att det finns klubbar som kommer att anordna dem.
 
*Tävlingar kommer inte benämnas som lokal, regional, nationell & internationell/elit längre. Istället ska det kallas för enstjärnig, tvåstjärnig, trestjärnig, fyrstjärnig & femstjärnig tävling/klass.
 
*4-åriga hästar får börja tävla 1 april. Innan fick de starta från den 1 januari. 
 
*Det populära bettet Golden Wing från Stubben är inte längre tillåtet att tävla dressyr på. 
 
*Kategorilös centimeterhoppning införs. Där alltså ponny & häst ska kunna hoppa i samma klass. Höjderna det handlar om är från 20cm-85cm. Kombination eller trippelbarr är inte tillåtet i dessa. Jag antar att detta kommer att påminna om en Pay n Jump fast att det är registrerat som en tävling. Spännande iallafall. Jag hoppas att det finns lite klubbar som är beredda på att anordna dessa.
 
Vad tycker ni om årets förändringar? Vad tycker ni är det bästa respektive sämsta med 2019:s TR?
 
Stubben Golden Wing som inte är tillåtet i dressyren längre.

Kommentarer:


Anonym:

Den sista hade jag missat, låter riktigt roligt!

Tycker att det är lite snålt med att enbart tillåta bettlöst i enskilda klasser. Sen hade det varit kul om de även på högre nivå kunde få rida bettlöst också. Det är ju för hästarnas skull en vill rida bettlöst, och hästens välfärd borde vara viktigast.

Resterande är jag nog neutral emot, vet inte varför bettet inte är ok längre men är ändå inget fan av det så gör mig ej nåt, samtidigt finns det ju värre bett som inte borde vara tillåta.

Svar: Tack för din kommentar. Jag visst gör det! Hoppas bara det finns dem som anordnar.

Självklart. Men detta är en början.

Angående bettet så är det pga att det kan dölja sår/blod. Men det borde ju vara samma för hopphästarna då kan jag tycka. Vilket det inte är.
Ellen

skriven


Anonym:

Och det är ju bra också med loggorna! Tycker det var så löjligt när det infördes ;)

skriven


Kommentera här: