HÅLLIDEJ; film från träningslägret!

Ida-Holly skötte sig strålande på vårat lilla träningsläger. Hon vilade de två veckorna innan vi åkte. Kändes faktiskt perfekt, hon kändes redo att ta i lite igen och dessa pass har gett otroligt mycket. Hon kändes superfin när jag red henne sista passet innan vi åkte hem vilket gör att det känns som hon har fått jobba precis lagom mycket. Hon bevisar gång på gång att hon är redo för tävlingsdebut inom en relativt snar framtid. Så roligt! 
 
Hade turen att få tre pass filmade tack vare mamma & Zacke (tack så jättemycket!). Väldigt roligt eftersom att Ida-Holly gör framsteg för varje vecka som går. Dessa tre pass finns i filmen nedan, jag har delat av dem tydligt och berättar mer om passen var för sig lite längre ned i denna texten. Hoppas att ni tycker det är roligt att se och läsa om hennes framsteg! 
 
Först i videon ser ni klipp från när hon hoppade en serie för första gången. Sista språnget (oxern) var 100cm sista gången vi hoppade. Detta var första ridpasset vi gjorde där och trots att hon var lite okoncentrerad och spänd fanns det ingen spänning i samband med hinder. Bara kolla på henne. Hon hoppade ju inte ens över krysset i uppvärmningen. Hon är verkligen inte hoppad mycket, ny plats och dessutom lite upphetsad i sitt sinnelag (även om det inte syns på filmen) men bommar & hinder är en uppgift hon känner igen och gillar, hon löser det så himla bra! Jag var sååå nöjd med henne efter detta ridpass❤️
 
Mittendelen i videon är från när vi hoppade bana. Tredje gången hon hoppar bana. Hållt mig på 50-70 centimeter innan men denna bana låg på 70-80 centimeter åtminstone. Kan ju vara bra om vi höjer en aning om det ska vankas tävling i vår, hehe. Kommer starta 80 centimeter i början och då är det ju bra om vi testar det på träning med, haha. Finns ju såklart saker som kan förbättras men det är min uppgift att förbättra med tiden, Ida-Holly kunde åter igen inte gjort bättre ifrån sig. Hon håller farten jag säger, hon springer åt det jag håll jag styr, hon tar sig över det som kommer i hennes väg och detta på ett väldigt positivt sätt. Vad mer kan jag önska från henne? Helt underbar känsla, älskar! 
 
Sista delen är från ett dressyrpass. Där sker det riktiga arbetet för hennes del. Hon var inte jätteglad på mig just den dagen, men det måste göras också. Hon berättar gärna för mig när jag borde hålla klaffen, haha. Det kommer bli en frihet för henne när dressyrarbetet kommit lite längre, när hon kan vara i balans och använda sin kropp rätt. Jag gör inget avancerat men nog så avancerat för Ida-Holly. Övergångar mellan skritt & trav innanför spåret. Försöker behålla bjudningen, ha henne i någon slags ram och passa kroppsdelarna lite så att hon gör detta så rak som möjligt. I traven rider jag stora böjda spår, jobbar på att spåra och helst närma sig forma och komma till eftergift. Jobbigt att få in benen under kroppen och inte springa som man vill, men hon börjar förstå vad jag är ute efter. Lättridning i traven och lätt sits i galoppen, vissa ridpass sitter jag på henne i galoppen. Som på denna filmen. Försöker att sitta "lätt" och inte tungt på röva. Höger galopp är kämpig för henne, får ständigt påminna henne om att rumpan måste ut men på filmen kämpade hon på jättebra. Där ser ni hennes högergalopp. Hon backar av lite i handen, jag försöker vara jättestill & mjuk så att jag inte avskräcker henne från att ta mer stöd eller uppmuntrar henne till att korta halsen eller dra in nosen samtidigt som jag försöker att vara "där". Det är svårt att förklara. Hon är ganska känslig på ett bra sätt, jag får hålla tungan rätt i mun för att hjälpa & inte stjälpa genom att vara i obalans eller ge klumpiga hjälper.  
 
Nog babblat för denna gång, här kommer videon! Text & film från Palles ridpass kommer inom kort. 
 

Kommentera här: