2 GRADER & HÄLLREGN...

...ja något vidare bra träningspass blev det inte för Ida-Holly idag, men det förväntade jag mig inte direkt. Hon var bekymrad över både väder & mörker. Spänd och lite stressad. Hon skötte sig trots detta bra och det var nog ändå nyttigt för henne. Tyvärr är så det kan se ut ganska ofta när jag ska rida ut. Jag har ganska vakna hästar och det är inte så lätt för dem att komma till ro trots att de är vana vid att ridas ut mycket. Hursomhelst, jag vill tro att det ändå finns en hel del positiva aspekter med att ha det som jag har det, dock så hade jag verkligen inte sagt nej till varken ridbana eller ridhus😉 Även Palle reds ut idag, men av mamma tidigare under dagen. Varsin uteritt för mina hästar idag alltså! 
 

Kommentarer:


IA:

Ja det var mörkt kan jag hålla med om. Kanske fler som är mörkrädd. Man vill väl se var man sätter hovarna kanske. De har kanske en annan syn än oss. Inte som katter alltså.. Väldigt mycket kanske, mörkt och lite osäkert då.

Svar: Det sägs att hästar ser bra i mörker men självklart blir det lite annorlunda med skuggor, & ljuset som reflekterades på stenar och vattenpölar🙂
Ellen

skriven


IA:

Jag googlade på vilka färger hästar ser och deras syn.

"I hästens öga finns en speciell ljusförstärkare, ett lager som reflekterar ljus, tillbaka till näthinnan. Detta gör att hästen ser mycket bättre än ryttaren i dagsljus såväl som i skymning och mörker.
Hästen har ett stort synfält. Den kan nästan se ”runt omkring” sig. Den kan se 340 av 360 grader."

Jo har man ett extra lager som reflekterar ljus blir det kanske mycket reflexer i vattenpölar och ser man i 340 blir det nog mycket intryck.

Ni har ju jättefina gångvägar att rida på så skönt att det inte är en massa trafik. Du bor ju verkligen helt underbart med hästarna inpå knuten.

Svar: Intressant! Då stämmer det ju mer mitt intryck!
Ellen

skriven


Kommentera här: