HÄLLEBO MERIADOC; dagens tävling!

Dags för en pratstund om dagens tävling med Merry. Innan jag berättar vidare så kan jag kort & gott säga att jag är jättenöjd med honom. Jag kan inte förvänta mig mer, speciellt inte när jag endast har ridit dressyr på honom en gång sedan vi senast tävlade vilket var en evighet sedan. Det märktes inte att det var månader sedan vi sist tävlade, det kändes precis lika bra som det brukar.
 
Vi valde att gå direkt ut i LA, vi har ju inte gjort så många starter på den nivån än men det är där jag tycker att vi hör hemma nu. Det var rätt beslut, utöver en enligt mig själv lyckad ritt så red vi ihop 67% och vann klassen!
 
Påväg från parkeringen mot framridningen. 

Framridningen var inomhus, det var väldigt mörkt där inne så jag har tyvärr inget bra material därifrån. Alltid lite klurigare att rida fram inne när man ska tävla ute, dock tycker jag att det är värre åt andra hållet. 

Framridna & klara för start. Vankade av & an utanför tävlingsbanan några gånger innan vi red in på Collecting Ring de sista minutrarna innan start. 

Collecting Ring.

Inne på tävlingsbanan i väntan på startsignal. Eftersom vi inte tävlat på länge så körde jag igenom de flesta av programmens moment, fast kanske bara delar och inte i båda varven för att liksom "påminna" honom om vad vi sysslar med. Det behövdes inte. Han visste exakt. Nästa gång ska jag rida mellanskritten innan start, det var den som jag själv inte tycker höll måttet trots att den drog in 7 poäng.
 
Delar av vår start! För att vara oss och vart vi är så tycker jag att det är riktigt bra. Vi förlorade poäng på halt och hälsning i start & avslut. Han är väldigt lydig och stannar alltid fint, men sedan så är han väldigt nyfiken på omgivningen. Han kan verkligen inte låta bli att ta sig en snabb kik😉 Blir lite extra på en ny plats som denna. Skänkelvikningarna kan jag göra bättre till nästa gång. Missbedömde dem en aning och fick därav en lite ojämn tvärning. Våra starka sidor enligt mig själv är att vi rider rörelse för rörelse och gör mjuka övergångar. Det som jag önskar mer av på längre sikt är att han spänner av lite till och kan visa upp en lika vägvinnade skritt & mellantrav som han kan hemma. 
 
Nöjda & glada efter en lyckad start!

Kommentarer:


Camilla:

Grattis! Vad fint det såg ut :D

Svar: Tack så mycket!
Ellen

skriven


Kommentera här: