ÅRSRESUMÉ; Hållidej!

Förra året var Hållidej 4 år och gjorde sin allra första säsong. Då gjorde vi 11 starter varav 8 av dem var felfria med pris. Resterande resultat var rundor med en rivning, 4 fel. Vi red endast klasser på 80-90cm förra året.
 
Årets tävlingssäsong började sent för oss, trots långt uppehåll sedan vi sist tävlade så valde jag att på årets första tävling starta 90cm och debutera 1m, resultatet blev felfritt. Några veckor senare debuterade vi även 110cm med ett nedslag. Utöver det har vi hållt oss till klasser på 90-100cm. 10 starter på hoppbanan blev det totalt iår och vi hoppade felfritt i 8 utav dem. Resterande två var också mycket bra rundor, men ett nedslag i vardera. Sämsta resultat 4 fel iår igen alltså. Två ynka bommar ner på hela året. Så duktig! Utöver debut i 100 & 110cm så debuterade vi även på dressyrbanan med 61% trots avsaknad av riktig galopp i höger varv på grund utav spänning och orutin. Lär krävas ett par starter för att bli lika säkra där som på hoppbanan. Ett framtida projekt. Det kommer att gå långsammare att bli bra där, jag vill fokusera på hoppningen i första hand. Åtminstone som det känns nu. Hon är ju väl framme i dressyrarbetet, men att tävla dressyr är ju ett nytt moment. 
 
Årets starter.
 
När vi började 2020 så var den högsta banan vi hoppat 90cm. Och det kändes fortfarande valpigt. I våras gick vi från det stadiet till att hoppa banor på 115-120cm och att i somras hoppa enstaka hinder på 125cm. Helt plötsligt kändes det så enkelt. Det var VI på en helt ny nivå. En underbar känsla. 
 
Vi började liksom året här:
 
Och helt plötsligt var vi här!!!
 
Vi känner oss helt säkra på 100cm på tävling. Nästa år vill jag att vi blir lika stabila i 110cm och gärna debutera 115/120cm. I dressyren är målsättningen att göra ytterligare några starter på lätt nivå för att bekanta oss med begreppet dressyrtävling. 
 
Det är verkligen så roligt att utbilda unghästar, speciellt när man kommit dit vi är nu. Hela resan är ju rolig, och jag vill göra jobbet själv. Men det är ju när man kan träna & tävla lite mer på riktigt som jag tycker att det är allra roligast. Nästa år blir hon 6 år. Fortfarande ung. Målet är att fortsätta bygga på grunden, bli bättre och ha roligt tillsammans. För roligt har jag verkligen med denna häst. Hon har överträffat alla mina förväntningar. Det är en dröm att få en häst som Ida-Holly & Palle i stallet. Önskar att de får vara friska och krya så att vi får ha roligt tillsammans länge. Det är min önskan & dröm.
 
Hursomhelst, här kommer mer bilder, film & text från året som varit:
Från ett ridpass i februari. 
 
 Vår tävlingssäong började inte förens i juli pga Corona. Vi åkte iväg själva och testade på lite terräng i brist på annat roligt att göra. Hon var superduktig!!!
 
I väntan på alla tävlingar så tränade vi på som vanligt. Hon gick i sommarhagen och trots att de flesta bilder & filmer är från diverse ridhus & ridbanor så reds hon mest ut. Som alltid med mina hästar. Hon fick mindre vilor då & då. När jag kände att det var läge. Och i regel motionerades hon 2-4 dagar i veckan. Lite mindre än de flesta rider sina 5-åringar, men det är ett upplägg som jag tycker funkar bra. 
 
Men i juli var det äntligen dags som sagt! Årets första tävling gick av stapeln i Aneby. Hållidej hoppade felfritt i både 90 & 100cm varav den senare var debut.
 
I Norrahammar Taberg blev det återigen felfritt i både 90 & 100cm.
 
 Och hon gjorde det igen! I Forserum ytterligare en felfri runda i både 90 & 100cm.
 
Lite ridning hemma mellan tävlingarna. 
 
 På Mantorpstravet anordnat av Rappestad RK så fick vi ett nedslag i 90cm och en felfri runda i 100cm. Den stora ljusa banan passade damen bra, hon var superfin!
 
Bus här hemma, haha!
 
Vi startade 100cm och debuterade 110cm i Värnamo. Felfritt trots lite spänd häst i 100cm. Lagom till 110cm hade hon spänt av, tyvärr ett nedslag (pga tabbe från mig) i debuten trots superfin hoppning. 
 
Dressyrträningarna gick framåt...
 
 ...så jag anmälde oss till vår dressyrdebut som resulterade i 61%. Ja det var ju inget imponerade program vi visade upp, men en bra början på något som ska bli bättre. Eftersom att det kom ytterligare ett tävlingsstopp så blev detta årets sista start. 
 
Detta var jag & Hållidej precis innan hon blev sjuk. Just nu vilar hon (med ett viss mått av motion) för att återhämta sig ordentligt. Hon tappade en hel del muskler och föll ur litegrann. Så hon får en längre vila nu, sedan trappar vi långsamt upp så småningom. Tror det blir bra!
 
Jag tror att ni förstår att jag är nöjd med året som varit va? Jag skulle kunna skriva ytterligare ett tjockt stycke om hur fantastisk hon är och så vidare, men idag stannar jag här och konstaterar faktumet att jag inte kunde vara nöjdare över året som varit med Hållidej❤️❤️❤️

Kommentera här: