KVÄLLENS DRESSYRTRÄNING; Palle & Ida-Holly

"Tygeltag är som medicin. Ibland är det nödvändigt, men det har biverkningar". Ja så sammanfattade min tränare det😂 Lättare sagt än gjort. På Palle gick det riktigt bra dock. Vad fint han kämpade på idag! Jag är så nöjd med honom. Kände att båda varven satt på plats och i traven FLÖG han fram. Bland det finare han travat. Vi red som alltid mycket volter, övergångar och etc. I traven fick jag tänka lite "sluta" på böjt spår och i galoppen fick jag tänka lite "bakdelsvändning" för att få fram det mest optimala arbetet. Det var egentligen mest för att hjälpa mig själv att ta kontroll över den sista biten av delarna. Jag har länge känt att han inte riktigt varit "där", speciellt inte i höger varv. Men idag satt allt efter lite arbete. Galoppen var inte så häftig, men traven var riktigt kraftfull, avspänd & stor i härligt tempo. En liten sak som jag tar med mig är att vara nog med att behålla allt i övergångarna, eller precis efter övergångarna. Efter en fin övergång blir han lätt lite tom i vänster tygel då han "slöar till" i det benet. Där måste jag påminna honom varje steg så att han behåller arbetet. Man vill ju särskilt behålla det arbetet som en fin övergång skapar, inte släppa allt. En "liten detalj" som gör stor skillnad. 
 
Ida-Holly däremot. Jisses säger jag bara. Hon var glad & nöjd i slutet, det var dagens seger. Innan dess var hon som uppjagad och arg höna. Virrig, stirrig och hysterisk. Måste varit en dålig dag i hagen😅 Hon höll i ryggen och vill bara "trycka mot mina hjälper". Så vi fick lugnt konstatera att det var den hästen vi hade idag och målet var att hon skulle slappna av, ge mig ryggen och helt enkelt vara mer lösgjord mot när vi började. Jag fick rida mycket övergångar även på henne och så småningom blev det en stor förbättring, men det var inte läge att ta passet vidare till mer avancerade saker som vi fick göra sist. Där var hon varken mentalt eller kroppsligt. Och hur gärna man än vill så kan man inte ta mer än vad hästen ger en. Att springa runt i harmoni (men inte i ett särskilt stort arbete) var det som hon efter en hel del sammarbete kunde ge mig. Och så var det med det. Förhoppningsvis blir vårt nästa ridpass bättre. 
 
Kort & gott mycket nöjd med kvällens träning! 
 

Kommentera här: