KVÄLLENS DRESSYRTRÄNING - Palle

En av anledningarna till att jag lagt om fokus till att gå in i en träningsperiod i dressyren är på grund utav att Ulla tycker att vi är redo att börja med byten och idag slog vi slag i saken. Jag har skrattat åt detta. Palle byter orent och har gjort i hela sitt liv och jag tänkte: "japp, lycka till Ulla att försöka lära oss att byta rent". Men jag blev motbevisad direkt, vi gjorde bara två byten idag och det ena var RENT! Vilken underbar känsla. Nu vet jag att det faktiskt går, och även om inget är befäst så gav ju detta så mycket inspiration för framtiden. Ulla är verkligen fantastisk. 
 
Innan jag gav byteshjälpen så red vi på en volt i galopp där jag växlade upp & ner mellan skritt - galopp hela tiden och varannan gång fattade jag vänster, höger, vänster, höger. Det gjorde vi riktigt bra. Och det var även på volten vi gjorde bytet. Nästan direkt efter att ha fattat förvänd galopp så fick jag ge byteshjälpen och byta till rättvänd galopp på volten. Volten hjälpte oss att bibehålla arbetet, att försöka lära Palle detta på en diagonal var uteslutet. Då skulle han ladda ihjäl sig och med största sannolikhet byta orent. Som är ett invant rörelsemönster för Palle. Han har ju gjort så i hela hans liv. 
 
 
Jag är verkligen så himla glad & nöjd med dagens träning. Wow. Palle fick verkligen jobba idag och det var inga sura miner. Han är verkligen världens bästa häst. Gud vad jag älskar honom, finns ingen som Palle❤
 
Två bilder jag tog innan innan träning. Nu är det mörkt och vi är på väg hem! 

Kommentera här: