MERRY; dagens dressyrtävling

Här kommer lite bilder från framridningen på dagens tävling. Vi red fram ute men tävlingen var inomhus, i ett lite mörkare och helt galet varmt ridhus. Som jag tidigare berättat så blev dagens resultat 64% och vi belönades med alltifrån 5-8 poäng. Samma domare som dömde oss förra helgen då vi kom 2:a i LB:1 på 69%.
 
 
Började med att skritta fram, som vanligt. Jag värmer upp Merry längre nu än vad jag gjorde förr. Nu när han är äldre har han mycket mer ork och blir bara finare & finare ju mer jag rider. Nu spänner han desssutom av mer, både på framskrittningen och i våra pauser. Förr var han mer taggad och jag fick börja trava direkt, och det var svårt att vila mitt i. Då ville jag inte rida fram en minut mer än 30, idag satt jag nog upp 45 minuter innan start. Skrittade fram ganska länge och tog flera lite längre skrittpauser i uppvärmingen.

 
När jag tog tyglarna och började trava så var han som han brukar vara på tävling. Pigg och glad, lite hög i formen. Ville springa omkring och visa upp sig lite, han är fortfarande väldigt lugn men jobbar inte riktigt genom kroppen. Efter en liten stunds trav släppte han igenom utav sig självt i stort sett och jag red några varv i lägre form. Så som jag vill börja.

 
Han var fin på framridningen rakt igenom. Jag har inget särskilt att tillägga. Även på banan skötte han sig bra. Han blir lite seg inne på banan. Eller seg är fel ord. Han är extremt lydig, jag behöver bara sitta in galoppen och han tar den direkt. Men han kan inte ge sig själv fullt ut vilket visar sig i mellantraven samt mellangaloppen. Han gör det mycket bättre utanför banan men det är lite svårt för honom inne på banan. Men åter igen så gör han verkligen sitt bästa, vi klarade av alla moment fint tycker jag. Ryggningen blev sned och han kikade upp med huvudet i halten = dåligt betyg. Dock gick han villigt bakåt, det viktigaste enligt mig. Den förvända galoppen gjorde han bra, likaså 10-metersvolterna i galopp, även om det är lite jobbigt. Han längde ut formen fint i traven som också är ett moment i LA-programmet. Skänkelvikningarna blev också bra. Nöjd!

Kommentera här: