HÄLLEBO MERIADOC KWD77; tävlingsresume 2019!

Vart ska man börja? Eller jag kommer att börja vid årets första start, haha! Jag kommer inte att lägga in bilder/filmer från träningar eller annat från mitt & Merrys år som jag kunnat göra på vissa utav de andra hästarnas inlägg, jag har så mycket att visa från våra tävlingsstarter som det är, trots att vi inte gjort så många starter. Dessutom har jag knappt ridit honom där emellan och de gånger som blivit känns inte så relevant att ta med, jag måste ju sålla lite😅 
 
På TDB kan man se att vi gjort 8 starter, men jag räknar också med Welsh-SM som var en inoffciell klass i klassen, så för mig har vi gjort 9 starter. I 8 av dessa 9 starter så har vi blivit placerade varav 5 stycken är vinster(!!!). Vi har verkligen haft en fantastisk säsong, och här kommer den:
 
BOXHOLM 13/4
Årets första start gjorde vi i Boxholm. Vi gjorde ett stadigt program utan missar och belönades med 69% och en andraplats i ett startfält på 20 stycken. Vi var väldigt nöjda med ritten allihopa!
 
ÖLMSTAD 22/4
Nästa gång beslutade vi för oss för att utmana oss själva och starta en LA. Det var faktiskt samma domare som dömde oss i Boxholm. Denna gången gav hon gav oss 64% och vi slutade precis utanför placering. Jag var nöjd med vår ritt men kände direkt att vi skulle göra bättre ifrån oss nästa gång när vi fått testa på det en gång. Vi klarade "svårigheterna" i programmet men ritten var lite trevande överlag. Tävlingen var inne i ett varmt & väldigt mörkt ridhus som kanske också bidrog till den trevande känslan. Utomhus spänner han av mer. Kort & gott så var vi nöjda med ritten, men samtidigt väldigt sugna på att få göra om det. 
 
GRANKÄRR 19/5
Nytt försök i LA och dessutom samma domare igen! Efter förra ritten visste jag hur jag skulle vässa till min kommunikation och vad jag kunde förvänta mig på ett ungefär (rider ju inte Merry till vardags, i regel endast på tävling), det ledde till att jag kunde visa upp oss ytterligare lite bättre. Domaren höll med och denna gången gav hon oss 66% som var nytt personbästa för oss i LA som dessutom gjorde att vi plockade vår första placering på den nivån! Vi var supernöjda. 
 
EKSJÖ 1/6
Nästa tävling ägde rum i ridhus (som är lite svårare för oss), vi startade "bara" en LB och tur var väl det för det blev lite spänt, inga stora missar, men ingen pangritt heller. Mediokert. Eller så mediokert det kan bli på en ponny som Merry, haha! Han är ju allt annat än det om man frågar mig😍 64% och 5:a!
 
HOLAVEDEN 8/6
Vi körde en LB igen och denna gång belönades vi med 67% och vann klassen överlägset. Denna tävlingen fick jag en superhärlig känsla och jag kände att vi växlat upp ett par nivåer. Kände att han vågade ta för sig på ett helt annat sätt, mer avspänd och aktiv igenom kroppen. Det kändes verkligen som en uppvisning inför domaren och inte bara ett program som man skulle ta sig igenom. Tyvärr fick vi en rejäl miss som drog ned procenten, mitt i programmet drabbades Merry utav ett akut toabesök där han var tvungen att stanna😉😂 Domarens slutkommentar blev: "Välridet på elegant häst med tryck. Fila på detaljerna för att maxa prestationen. Lycka till!"
 
JÖNKÖPING 4/8
Näst på tur är tävlingen som jag nog aldrig glömmer, nämligen Welsh-SM. Först & främst vann vi den öppna klassen (LB) och så vann vi även Welsh-SM. Jätteroligt att få vinna båda klasserna, vara med på dubbla prisutdelningar och få fina priser, men roligast av allt var att vi var bäst när det gällde. Jag är jättenöjd med ritten och så himla kul att domaren höll med. Vi fick galet fina poäng & fantastiska ord från både domare, speaker och åskådare. Ovant att få så mycket uppmärksamhet! Procenten slutade på 79% och dessutom fick vi en 10:a i protokollet. Helt galet!!! Behöver jag ens säga att det var nytt personbästa i LB? Haha. 
 
GRANKÄRR 8/9
Nästa tävling gav vi oss på LA:n igen och vi gjorde helt klart den bästa ritten hittills på den nivån. Han kändes så himla fin och var med mig varenda sekund. Fick en underbar känsla. Domaren tyckte som tur var också om ritten, resulterade i seger på 70%. Första segern i LA och dessutom nytt personbästa på den nivån! Fina ord från domaren efter avslutad ritt gjorde inte dagen sämre, vi åkte därifrån väldigt väldigt glada. 
 
EKSJÖ 19/10
Vi avslutade sedan året med ytterligare en vinst. Femte i rad! Vi startade en LB då det inte fanns LA:1 men också för att vi hade lite problem i det ridhuset sist. Det var tur att vi red LB:n för han var inte riktigt "där" denna gången heller. Ingen katastrof på något sätt, men vi hade inte kunnat prestera bra i en LA. Domaren tyckte ändå att det såg ganska bra ut och denna gången fick vi 69%. 
 
Jag kan inte vara annat än nöjd med vår säsong. Jag tror att det är bra att variera LB/LA som vi gjort, LA:erna är fortfarande ganska krävande för honom. Han är ju väldigt stabil på LB-nivå och är på god väg att bli det på LA-nivå också, snart är det nog dags att lämna LB-klasserna för gott. Tacksam & glad över att just jag fått styra runt honom på ännu en säsongs tävlingar. Får jag äran att starta Merry även nästa år så blir svaret ett rungande "JA!". 

Kommentarer:


Johanna :

Självklart får du gärna tävla honom även nästa år🥰 så mycket du vill och hinner 😘 Vi är evigt tacksamma att du vill styra runt honom på tävlingarna!!

Svar: 😘❤️
Ellen

skriven


Kommentera här: