DAGENS HOPPTÄVLING; Palle

Gokväll! Jag ska alldeles strax lägga mig, ska skriva ett lite längre inlägg om dagens tävling först. Vi åkte vid 12.00 idag och kom hem vid ca 18.30, en ganska lång dag med andra ord. Och då hoppade jag ändå avdelning B i dagens andra klass för att komma hem snabbare då den gick före avdelning A.
 
Stackars Ida-Holly har alltså fått stå inne sedan klockan 12.00 idag och vänta, så jag släppte ut båda hästarna i hagen när jag kom hem och tog in dem strax efter 22.00 igen så att de båda fick vara ute ett par timmar i hagen efter en dag men mycket stå för dem båda.
 
Vi hade iallafall en mycket bra dag i Jönköping idag. Årets första hopptävling! Det var SÅ mycket lera och det var riktigt blött. Min utrustning är jättesmutsig. Jag har inte ens packat ut allt ur transporten än, det ska jag göra imorgon samt rengöra det som behövs rengöras. Pappa hade fixat hämtmat så vi gick in och åt så snabbt som möjligt när vi kom hem, fikade & kollade på världscupshoppning på TV. Ett härligt avslut på dagen!
 
Nöjde mig med att lägga upp lite klipp på instagram denna gång, jag har lagt in dem här i blogginlägget. Kan ni inte se dem får ni gå in på min instagram & kika där istället.
 
 Några språng från grundomgången i 110:n.
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Denna häst❤️

Ett inlägg delat av Ellen Källgren (@ellenkallgren) 9 Feb 2019 kl. 11:33 PST

 
 Omhoppningen:
 
 Prisutdelningen:
 
Dagens första klass var 110:n. 65 starter, så en ganska stor & lång klass. Jag & Palle red som nummer 31. Och jesus vad laddad han var, men jag höll mig lugn och red på framåt istället för att bromsa honom som man så gärna vill när hästen springer & ligger på. Jag är väldigt nöjd med hur jag red honom, avstånden kom till mig och det kändes ändå väldigt självklart & lätt även om vi har gjort snyggare rundor. I omhoppningen tog jag inga jättesnäva svängar men lät han galoppera på ordentligt och fick härliga framåtlägen vid varje hinder. Vi red rakt in på en andraplats som vi nästan höll hela startfältet ut, i slutet blev vi nedputtade till tredjeplatsen. Jättekul!
 
I nästa klass (115cm) så fick jag egentligen en bättre känsla. Palle hade gjort av med lite överskottsenergi, hans galopp var större & lugnare. Kändes bra! På hinder nummer 2 kom vi ganska trevligt in på men jag känner att han går av lite ojämnt i avstampet och jag visste redan då att här kanske det åker en bom. Och det gjorde det, även om det bara var en snudd med en framhov. Sedan flöt banan på bra fram till hinder nummer 6 där han också känns fin men lyckas peta ner en bom till, denna gång ett bakbensfel. Jag uppfattade nästan inte ens att vi rev, så åter igen en mycket lätt rivning. Men annars en bra runda som jag är nöjd med. 
 
Kort & gott så är jag jättenöjd med dagens tävling. Jag hade en jättebra känsla och Palle var helt underbar. En härlig tävlingsdag!
 
Klart man måste ha några rosettbilder😍 Ni kan se inte det på bilderna men Palle har börjat få skav från tyglarna...Som om jag inte redan har ludd nog på honom så måste jag nog dessutom införskaffa nosludd att ha på tyglarna också. 
 
Dagens pris, rosett, plakett + anmälningsavgiften tillbaka. 

Kommentarer:


Carin:

Jättefina rundor! Var på plats och såg live ;) Tycker du rider så fint, mjukt och följsamnt!

Svar: Tack! Va kul att du tycker det. Jag gör mitt bästa för att vara en trevlig upplevelse för min häst😊
Ellen

skriven


Kommentera här: