PALLE; dagens hoppträning

 
Nu har jag precis kommit hem från dagens hoppträning. Sitter med fötterna i ett fotbad och lunch på skrivbordet medans jag knåpar ihop detta inlägg. Ska iväg igen om en liten stund men jag tänkte att jag ska berätta om träningen först! 
 
Det blev en ganska tuff träning för oss idag. Jens steppade upp nivån för oss idag och var riktigt petig. Palle var jätteduktig idag igen, jag var också ganska duktig. Tabbade mig lite på en linje och var själv lite rörig där men i det stora hela mycket bra känsla i ridningen. Jag har haft en sådan himla härlig "grundkänsla" i ridningen det senaste vilket är så roligt. Palle känns full utav självförtroende och supersäker på det han gör. Det är verkligen något som växt fram hos oss båda sedan vi började att träna för Jens. 
 
 
Idag fick jag & Palle jobba med det vi har svårt för. Nämligen att han ska jobba ännu mer i galoppen mellan hindren och springa ännu mindre. Ofta får jag han i fint arbete i galoppen över bockar och i hinder ur sväng där jag har kurvan som hjälp.
 
Det som blir svårt är när hindren kommer upp lite och vi hoppar på rakt spår. Då vill han ibland ta kortare steg och springa fortare, han har lätt för att bli så, särskilt när han är pigg. Det kan ge känslan av att man får lite långt på distanserna. Eller att han springer in i botten på hindren. Han blir lite svår att hålla styr på helt enkelt.
 
Så idag jobbade vi mycket med mindre hinder och fokuserade på rida med en så bra galopp som möjligt. Palle är ju väldigt fin i markarbetet som Jens sa och det gör att det är rimligt att be om det vi gör i hoppningen. Vi har förmågan, vi ska bara finslipa på det och ta med det ännu mer till hoppningen. 
 
Vi har hoppat så bra på de senaste träningarna och tagit flera högre språng. Om vi ska hoppa ännu högre & bättre gäller det att se över vad vi kan förbättra i markarbetet, hur vi kan stärka honom ännu mer och då landar vi i detta. Detta är vårat största förbättringsområde.
 
Några filmklipp från dagens hoppning!
 
En rolig grej är att jag tycker att det idag och tidigare träningar gått riktigt bra att rida över bommar & bockar som ligger precis innan hindren. Innan har jag hatat det och tyckt att det är riktigt knepigt. Men träning ger färdighet!
 
Finaste Palle❤ Redo för hemfärd efter dagens träning.  

Kommentarer:


Katarina:

Är han också enögt? Det har jag aldrig sett tidigare! Vi har två enögda hästar i stallet Murre står i nu, fast de saknar vänsteröga :P

Svar: Ja det är han! Sedan lite mer än ett år tillbaka 😊
Ellen

skriven


Kommentera här: