DODO; mer om dagens P&J

Hej! Tre hästar motionerade idag. Longerade Ida-Holly innan vi åkte iväg idag. Hon var väldigt fin när jag longerade henne i fredags så jag kände att jag ville longera henne idag igen. Mycket fin idag också! Palle red jag sent i eftermiddags när jag kommit hem igen. Ett lätt konditionspass. Imorgon blir det hoppträning för Jens för hans del!
 
Men nu till dagens Pay n Jump. 
 
Idag åkte alltså jag, Jenna & Dodo till Bashult på Pay n Jump. Vi har aldrig varit där innan och det bestämdes ganska spontant. Det är svårt att hitta en helg där jag inte är iväg, tävlar någon annan häst eller helt enkelt är upptagen med annat så denna Pay n Jump grabbade vi tag i så fort vi fick nys om den. 
 
Detta är Dodos andra Pay n Jump iår och idag var det hans tredje & fjärde start för året. Förra Pay n Jump:en hoppade han dubbelt felfritt och det gjorde han denna gången också! Duktig. 
 
Vi kan ju hoppa banor på 80cm, och det har vi gjort på Pay n Jump också, han har varit felfri i de två 80-starter som vi gjorde förra året. Men han kan bli spänd & nervös på nya platser. Han är lugn och fin när vi fixar & donar men på banan knyter det sig lite. Därför hoppar vi alltid lägre på nya platser och på ställen där jag misstänker att han kommer att vara mer spänd. Viktigt att han får lyckas. Idag startade vi 50 & 60cm. 
 
Han visade stora framsteg idag, mycket lugna & fina skutt inne på "tävlingsbanan". Även i första klassen. Börjar känna igen sig i sin uppgift och är trygg med det. Hemma är det inga problem och i rätt "övningar" hoppar han modigt 120cm flera gånger om på ett bra sätt, men så fort det blir lite spänt så tappar han allt och springer iväg. Då är det viktigt att hindren är låga så att jag kan rätta honom och göra det som krävs utan att vi har ett större hinder att ta oss över. Nu tror jag ändå att vi kan lämna 50cm helt och i fortsättningen hoppa snäppet högre (eller mer beroende på plats). 
 
Summa sumarum, vi är jättenöjda! Och Dodo också, han ser alltid så otroligt nöjd ut efter sina starter. Han vet att vi är nöjda med honom och tycker att han är en stjärna!
 
Vi började med att låta han promenera runt och kika runt på området. Han var väldigt lugn. Lunkade på och tittade lugnt men intresserat omkring sig. 

Jenna hade inte bara tänkt på allt kring Dodo utan mig också, så snällt! Medans hon gick med Dodo drack jag smoothie och repterade banan en sista gång. 

Det fanns fina rosetter att rida hem!

Min utsikt. 
 
Bravo Dodo!
 
Det var det jag hade att bjuda på från dagens Pay n Jump, det kanske kommer mer material sedan. Jenna testade sin nya kamera på oss idag, vi får se om vi fastnade!

Kommentera här: