DODO; lördagens P&J *FILM*

Som de flesta av er säkert redan vet/läst så var jag på Pay n Jump i lördags. Startade både Merry & Dodo, och båda två hoppade felfritt i sina klasser. Förmodligen har jag snart också lite bilder att visa på dem båda. Tänker att jag berättar mer om Merrys starter då och så tar vi Dodos starter nu.
 
 
Jag & Dodo startade som sagt 60 & 70cm. Att åka iväg och hoppa en bana på bortaplan är egentligen bland det svåraste man kan göra på Dodo. Ni som följt oss länge har ju sett oss flyga över hinder på 120-125cm (om inte hittar ni det på min YouTube-kanal, klicka HÄÄR för att komma dit), men det är när jag placerat hindren väldigt strategiskt så det ska passa Dodo. Att hålla balansen en hel bana igenom med varvbyten & eventuell spändhet är som gjort för att han ska ramla på bogarna och springa iväg med mig efter. 
 
Det som var roligt med Pay n Jumpen i lördags var att han var avspänd redan i första rundan. Jag behövde inte börja banan i trav, och han överhoppade sig inte. Det andra som var bra var att jag tycker att han var ungefär lika fin i båda rundorna, även om 60-rundan blev bäst/snyggast. 
 
Man ser tydligt tendenserna av att han vill ramla fram på bogarna, speciellt efter första hindret men sedan tycker jag faktiskt han orkar hålla sig "uppe" bra för att vara honom resten utav banan. Vi kunde hålla ett jämnt tempo & okomplicerat rida runt den lilla banan på ett sätt som jag tycker var bra och utbildande för honom. Jag kan inte önska så mycket mer utav honom just nu, han gjorde ett jättebra jobb. Nöjd!

Kommentera här: